KRSby brøt god presseskikk da de ikke merket kommersielt taco-samarbeid godt nok

Delte ved en feil kommersielt innhold på redaksjonell Facebook-side uten merking.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det var i november i fjor at Fædrelandsvennens KRSby hadde en kampanje som feiret 3000 brukere av den kommersielle tilbudsappen KRSby Deals. Dette feiret de med å dele ut gratis taco og publiserte en kommersiell artikkel om taco-feiringen. Denne ble også delt på KRSbys redaksjonelle Facebook-side uten merking. 

Klager, en barsjef på et utested i Kristiansand, mener KRSbys publisering og Facebookinnlegg er en sammenblanding av journalistikk og reklame, og derfor brudd på god presseskikk. Klager mener avisen vanskelig kan opptre uavhengig i sine restaurantanmeldelser og sin redaksjonelle omtale av restaurantbransjen når avisen har et kommersielt samarbeid med en tacorestaurant. 

Avisen mener på sin side det ikke er noen tvil om at den innklagede publiseringen er reklame for appen KRSby Deals og det aktuelle tilbudet hos tacorestauranten.  

Ikke merket 

Fædrelandsvennen forklarer i sitt tilsvar at Facebook-delingen skjedde ved en feil og er et brudd på avisens egne rutiner. Dette ble rettet opp straks de ble gjort oppmerksomme på feilen.

Utvalget mener Facebook-innlegget bryter med Vær Varsom-plakatens punkt 2.6, om å skille klart mellom journalistikk og reklame, selv om utvalget tror på at Facebook-publiseringen var en glipp.

Utover merkingen øverst på siden merker utvalget seg at publiseringen så å si identisk med hvordan ordinære, redaksjonelle artikler på nettstedet er utformet og presentert. I tillegg forsvinner den så snart man blar nedover på siden.

Derfor mener Pressens Faglige Utvalg at KRSby bryter punkt 2.6: «Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.»  

Powered by Labrador CMS