Omleggingen av VG handler ikke om lønnsomhet, forklarer Gard Steiro

VG legger om papiret for å tilpasse det til forbrukerne.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mandag presenteres VGs papirutgave i en ganske så ny drakt. En forholdsvis kraftig omlegging hvor designet fremstår renere enn tidligere. Bildene bærer sidene flere steder i avisen.

Sjefredaktør Gard Steiro forklarer at omleggingen handler om å møte forbrukerne i langt større grad. For eksempel har mandagens avis et nytt element over to sider med nyhetsdøgnet. Bestående av nettopp korte nyhetsmeldinger fra døgnet som gikk. Steiro forklarer at det er ikke sikkert denne delen skal ha to sider, men kanskje bare to spalter.

– Jeg tror ikke det er slik at alle sitter like mye på mobilen som deg og meg… eller jeg håper ikke det. Vi som jobber i mediene overvurderer hva folk får med seg gjennom en dag. Det tas for gitt når en sak dekkes digitalt at leserne har fått med seg det som er skrevet tidligere.

Rampelys rettes mot helg

Et annet eksempel er Rampelys-seksjonen som i dagens utgave bare består av fire sider. En reportasje og flere korte saker. For å tilpasse seg folks tid vil det komme mer inn mot helgen.

Nytt er segmentet «Bak nyhetene». I dag en reportasje fra Ukraina. I morgen kanskje flere andre saker. Det kan være satt av to sider til dypdykk, eller åtte.

Beholder prisen

Målet er å gi dem som kjøper papiravisen en bedre avis. VG har likevel valgt å holde løssalgsprisen samme som før omleggingen, 25 kroner. Hvilket er 10 kroner mindre enn Dagbladet.

– Ja, og så vi har høyere opplag. Målet for dette er at det var lenge siden det ble gjort noe med avisen, derfor var omleggingen nødvendig. Og så mente vi at vi kunne lage en bedre avis. Dette er ikke et lønnsomhetsprosjekt.

Steiro forteller at det ikke foreligger konkrete planer om prisendring i nær fremtid.

Powered by Labrador CMS