Skjermdump av Finnmark Dagblads forside.

Finnmark Dagblad solgte forsiden til FlyViking - som de også dekker redaksjonelt

Ansvarlig redaktør Arne Reginiussen er ikke redd det svekker tilliten til avisen. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Finnmark Dagblad føyer seg inn i rekken av aviser som selger annonseplassen på førstesiden av avisen. Tidligere har blant annet Moss Avis og Glåmdalen gjort det samme.  I 2014 ble iTromsø felt for et liknende stunt da de solgte forsiden.

Ansvarlig redaktør i Finnmark Dagblad, Arne Reginiussen.

Det er imidlertid første gang Finnmark Dagblad gjør det, og ansvarlig redaktør Arne Reginiussen er klar på at dette ikke er noe de gjør til vanlig. 

– Men det er en annonseplass. Er prisen rett, kan vi vurdere å selge forsiden. 

Hva FlyViking har betalt for forsiden vil han ikke gå inn på, men forklarer at det er en «betydelig sum». Finnmark Dagblad selger ikke forsiden for ingenting, presiserer han.

– Det er en attraktiv annonseplass. Denne gangen er det et stunt fra en stor annonsør som ønsket å bruke penger på denne plassen. De ga en god pris, og da er det vanskelig å si nei, sier Reginiussen.

Redaksjonell dekning

Mandag startet det nye flyselskapet med ruteflyvninger mellom Tromsø, Hammerfest og Bodø.

Dette er en stor begivenhet i lokalsamfunnet og skal også dekkes redaksjonelt. På nett har Finnmark Dagblad (iFinnmark) blant annet hatt direktesending fra FlyVikings første ruteflyvning. 

– Hvordan skiller dere annonsen fra den redaksjonelle dekningen?

– Det er ikke noe problem. Det er annonseavdelingen som har solgt annonsen uavhengig av avisens dekning. Dekningen er en isolert sak.

Opptatt av merking

I tillegg har avisen gjort vurderinger og vært opptatt av at annonsen skal merkes tydelig. De har for eksempel ikke brukt den vanlige fonten.

Reginiussen er likevel klar på at dette ikke er noe avisen vil gjøre ofte, men presiserer at forsiden er en annonseplass som også er til salgs. Ønsker folk å kjøpe den plassen, må avisen vurdere det. 

– Du er ikke redd annonsen svekker avisens troverdighet? 

– Det kommer tydelig frem at dette er en annonse, så nei. Det er som en vanlig annonse som er kjøpt. Det som er ekstraordinært er at det denne gangen gjelder forsiden. Innholdet i avisen er likevel det samme. 

Avisen har ikke fått noen tilbakemeldinger fra leserne på dagens forside, ifølge Reginiussen.

Powered by Labrador CMS