Landets største avis fikk med seg én eneste pris fra Årets bilde

Årets bilde er en fin anledning til å måle seg mot kollegaer og en fin honnør til dem som vinner priser, mener Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen. Arkivfoto: Birgit Dannenberg

Landets største avis fikk med seg én eneste pris fra Årets bilde

Det var det en frilanser som sørget for.

Oppdatert: Ved en glipp klarte Journalisten å overse at Martin Slottemo Lyngstad i Paragon Features fikk andrepris i klassen sport på oppdrag fra Aftenposten. Artikkelens ingress og tittel er som følge av denne opplysningen endret.

 

Fredag gikk Årets bilde av stabelen. Vinnerbildet var det Aleksander Nordahl i Dagens Næringsliv som tok. Odd R. Andersen i AFP ble årets fotojournalist. DN tre førstepriser mens VG fikk med seg ni priser i alt. I landets største avis, Aftenposten, fikk de ingenting. Ifjor fikk mediehuset med seg sju priser, mye takket være frilansere.

Her finner du vår dekning av Årets bilde

– Vi skulle selvsagt sett at Aftenposten var nominert i flere kategorier til Årets bilde. En slik konkurranse er en fin anledning til å måle seg mot kollegaer og det er en fin honnør til dem som vinner priser, skriver sjefredaktør Espen Egil Hansen i en e-post til Journalisten, og legger til:

– Jeg synes det gjøres veldig mye god visuell journalistikk i Aftenposten, og så får vi bare ta det som en spore til å jobbe enda bedre når vi i år ikke er på vinnerlisten i akkurat denne konkurransen, skriver den tidligere pressefotografen og bildesjefen i VG. 

I fjor høst omorganiserte Aftenposten og etablerte en visuell avdeling som inkluderer videojournalister, nyhetsutviklere og fotografer. En slik avdeling er bedre rigget, mener Hansen, til å møte kravene til visuell journalistikk enn en tradisjonell fotoavdeling. 

Ledelsen i den nye avdelingen ble operativ før årsskiftet og har definert at felles nyhetsledelse for foto og video er viktig. Mediehuset må ha flere visuelle egensaker. Fotodesk må etableres. Den visuelle profilen skal strekkes og en systematisk kompetanseutvikling må etableres. 

– Noe av dette arbeidet er godt i gang, annet har så vidt startet. Samlet sett er vi overbevist om at tiltakene vil lede til økt visuell kvalitet og bedre journalistikk. Det er mulig det vil gi utslag i flere nominasjoner til ”Årets bilde” neste år, men det er altså ikke et mål i seg selv.

Annonser

Les også

For bilder på søkemotoren Bing betaler Microsoft fra 195 kroner og oppover. Les hva seks skandinaviske fotografer fikk da Microsoft kjøpte bildene deres.

BILDET:

Med fotoutstillingen «Jeg elsker» ønsker fotografen å bryte tabuer.