Regjeringen vil la TV-kanaler få vise programmer og reklame samtidig

Kulturminister Linda Hofstad Helleland åpner for endring i kringkastingsloven. Foto: Angelica Hagen

Regjeringen vil la TV-kanaler få vise programmer og reklame samtidig

Kulturministeren åpner for endringer i kringkastingsloven. 

– Reklame på delt skjerm legger til rette for at seerne kan følge fjernsynssendinger, for eksempel femmila i langrenn eller sykkelritt, uten reklameavbrudd som dekker hele skjermen, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Hun la onsdag fram forslag til endringer i kringkastingsloven. 

Les også: TV 2-journalist vil ha spill- og alkoholreklame

Hensikten med forslaget er å gi norske kommersielle kringkastere like konkurransevilkår som kringkastere som sender fra andre land. Måler er også å bedre finansieringsmulighetene til de norske selskapene.

Regjeringen foreslår også å oppheve en bestemmelse om at reklame ikke skal overstige 15 prosent av daglig sendetid, men det vil fortsatt være en begrensning på tolv minutter reklame per klokketime. Det foreslås også å tillate at sponsorer presenteres i løpet av sponsede programmer.

I tillegg blir en bestemmelse i kringkastingsloven om presentasjon av premier opphevet.

Annonser

Ledige stillinger:

Les også

Skal besøke DR-byen. Klager mot Brennpunkt-dokumentaren «Lykkelandet» også på programmet.

Bli med korrespondenten en dag på jobb i Tysklands hovedstad.

MEDIEDEBATT: Hvorfor lar ikke NRK utviklingshemmede få komme til orde i debatten Aksel Braanen Sterri har reist om fostre med Down syndrom, spør Berit Vegheim fra Stopp Diskrimineringen.