Regjeringen vil la TV-kanaler få vise programmer og reklame samtidig

Kulturminister Linda Hofstad Helleland åpner for endring i kringkastingsloven. Foto: Angelica Hagen

Regjeringen vil la TV-kanaler få vise programmer og reklame samtidig

Kulturministeren åpner for endringer i kringkastingsloven. 

– Reklame på delt skjerm legger til rette for at seerne kan følge fjernsynssendinger, for eksempel femmila i langrenn eller sykkelritt, uten reklameavbrudd som dekker hele skjermen, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Hun la onsdag fram forslag til endringer i kringkastingsloven. 

Les også: TV 2-journalist vil ha spill- og alkoholreklame

Hensikten med forslaget er å gi norske kommersielle kringkastere like konkurransevilkår som kringkastere som sender fra andre land. Måler er også å bedre finansieringsmulighetene til de norske selskapene.

Regjeringen foreslår også å oppheve en bestemmelse om at reklame ikke skal overstige 15 prosent av daglig sendetid, men det vil fortsatt være en begrensning på tolv minutter reklame per klokketime. Det foreslås også å tillate at sponsorer presenteres i løpet av sponsede programmer.

I tillegg blir en bestemmelse i kringkastingsloven om presentasjon av premier opphevet.

Annonser

Les også

BILDET:

Med fotoutstillingen «Jeg elsker» ønsker fotografen å bryte tabuer.

Pressen frykter etterfølgeren ikke blir god nok og vil føre til mindre innsyn.

For bilder på søkemotoren Bing betaler Microsoft fra 195 kroner og oppover. Les hva seks skandinaviske fotografer fikk da Microsoft kjøpte bildene deres.