Sarah Alessandro Frank i NowThis. Foto: Angelica Hagen

Mediehuset NowThis la ned hjemmesiden sin i 2014. Nå distribueres alt innhold rett på sosiale medier

Redaktøren forklarer viktigheten av å tilpasse innholdet til hver plattform. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

New York-baserte NowThis ble lansert i 2012. To år senere la de ned hjemmesiden og satset fullt og helt på sosiale medier. Redaktør Sarah Alessandro Frank i NowThis var tirsdag på NONA-konferansen i Oslo for å dele fra erfaringene med å arbeide direkte med sosiale medier.

NowThis får trafikken sin fra YouTube, Instagram, Facebook og Snap. Og har også prøvd seg på Vine. 

Hun forklarte under foredraget at plattformer ikke bare er trafikkgeneratorer, men komplekse personligheter som fortjener oppmerksomhet.

– Dette er noe vi i større grad må leve etter uten en hjemmeside. Plattformene ble bygget før redaktørene tok dem i bruk. Vi må tenke «Hvorfor bruker folk denne plattformen, og hva bruker de den til?». Hver plattform har sin egen funksjon som vi må tilpasse oss etter.

Frank mener det er viktig å finne stemmen som passer til hvert sted. På Vine kan for eksempel NowThis publisere mer humor og morsomme nyheter. Altså nyheter som passer sammen med det som allerede publiseres fra brukerne på Vine. 

– Også må du se på det du gjorde feil. Det er det du lærer av. Se på det som ikke fungerer og prøv det på en annen måte. 

Dette mener hun fungerer hvor:

Facebook: Korte videoer og emosjonelle historier. Du bør tenke ut innhold som er verdt for brukeren å dele videre. 

Twitter: Harde nyheter og informasjon. Men du må finne en måte å trekke oppmerksomhet fra brukerne fra all den andre informasjonen som legges ut. Gjerne kombinere tekst, bilder, video og GIF. 

Snapchat Discover: Her gjelder det visuelle. Bør være korte videoer og historier for lesere mellom 16 og 25 år. 

Instagram: En visuell plattform. Her passer typiske «lifestyle»-saker. Nyheten om «avocado latte» har tatt USA med storm de siste dagene. Dette er noe som egner seg på Instagram, mener Frank. 

YouTube: Dypere fortellinger, forklaringer, gjerne personlighetsdrevne historier.

Stories-oppdateringer uavhengig av plattform: Bør være personlige historier, men her må man eksperimentere. 

Tenk som brukeren

For å forstå hva som fungerer, mener Frank det er viktig å tenke som en bruker. «Ville jeg delt denne i min feed?». «Bryr jeg meg om denne historien?».

– Noen ganger er det ikke tittelen som vekker noe i deg, men noe annet lenger nede i historien. Og følelser går godt på sosiale medier. Jeg oppfordrer mine ansatte til å tenke på hvilken reaksjon de får av saken, og så pushe det til leserne.

Og så gjelder det videre å følge med på reaksjonene som kommer i sosiale medier. 

For å ta i bruk en ny plattform sier Frank at det er lurt å begynne i det små.

– Sett av en person som ønsker å jobbe med en ny plattform for å prøve det ut. Gjør endringer i videoer eller sak som tilpasser seg den plattformen. Sett deg inn i hvordan folk bruker denne plattformen og se på hvordan de reagerer på det som legges ut for å gjøre det bedre. 

NowThis er en del av Group Nine og finansieres av midler fra blant annet mediekonsernet Discovery. 

Powered by Labrador CMS