Schibsteds norske medier styrker resultatet

VG og abonnementsavisene leverer 120 millioner kroner i overskudd i årets første kvartal mot 61 millioner kroner i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– De første månedene av 2017 har vært positive for våre publiseringsaktiviteter, skriver Ryssdal i kvartalsrapporten.

Det begrunner han med god kostnadskontroll kombinert med digital vekst og at annonseomsetningen på papir faller noe slakere enn tidligere.

– Utviklingen har vært særlig sterk i VG.

VG i vekst

Avisen leverer ifølge kvartalsrapporten 88 millioner kroner i driftsresultatet av en omsetning på 431 millioner kroner i årets tre første måneder. Det er en bedring fra i fjor da resultatet var på 57 millioner kroner av en omsetning på 428 millioner kroner. Onlineinntektene har økt fra 162 millioner kroner i fjor til 205 i år, og er nå nær jevnstore med printinntektene som i år er på 226 millioner kroner.

VG+ passerte 100.000 abonnenter i første kvartal, og VG som helhet opplever for første gang siden 2014 inntektsvekst år-mot-år.

Når det gjelder papirutgaven faller faktisk ukesutgaven mer enn søndagsavisen. Papiravisen av VG på ukedagene faller med 14,1 prosent fra 96.987 eksemplarer i fjerde kvartal til 83.351 eksemplarer nå. Søndagsavisen er ned 11 prosent fra 83.027 til 73.3000 eksemplarer i samme tidsrom.

Åtte prosent abonnementsvekst

Abonnementsavisene leverer et driftsresultat på 32 millioner kroner av en omsetning på 634 millioner kroner. Driftsresultatet er opp fra 4 millioner kroner i fjor, da omsetningen var på 702 millioner kroner.

Også Aftenposten, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen opplever vekst i digitalinntektene - opp fra 139 millioner kroner i fjor til 153 millioner kroner i år. Men her er det fortsatt langt opp til å kunne være jevnstor med printinntektene, som er på 481 millioner kroner.

Schibsted beskriver annonsemarkedet som fortsatt krevende, ikke bare for print, men også digitalt.

Digitalt ser avisene en vekst på abonnementstallet: Avisene har nå 119.000 rene digitale abonnenter, noe som har bidratt til en vekst i abonnementsinntektene på åtte prosent.

Konsernet krymper bunnlinjen

Samlet omsatte hele mediekonsernet Schibsted for 4 milliarder kroner blank i første kvartal mot 3,89 milliarder kroner i samme periode i fjor. Driftsresultatet var marginalt ned fra 231 til 228 millioner kroner, mens bunnlinjen viser at resultatet krympet fra 75 til 43 millioner kroner.

NTB meldte natt til fredag at Telenor og Schibsted avslutter et samarbeid, og gjør en bytteavtale. Telenor selger seg andeler i selskaper i Brasil og Chile til Schibsted, og Schibsted selger andeler i selskaper i Malaysia, Vietnam og Myanmar til Telenor.

Powered by Labrador CMS