Kaia Eriksen tror det er viktig med sponsorer som skjønner at journalistikk er viktigere for menneskeheten enn content marketing

Kaia Eriksen og Klaudia Lech på reportasjereise i California tidligere i år. Foto: Klaudia Lech
Morgenrutinen

Kaia Eriksen tror det er viktig med sponsorer som skjønner at journalistikk er viktigere for menneskeheten enn content marketing

Nesten alle ideene hennes starter med en samtale.

I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til en rekke personer som er tett på mediebransjen.

Les alle «Morgenrutinene» her.

Kaia Eriksen er vikar i D2.

– Kaffe eller te?

– Det blir mye kaffe. Men sikre kilder sier at kaffe i kombinasjon med ca like store mengder vann er helt innafor, så jeg følger det.

– Hva har du på nattbordet?

– Aviser og bøker.

– Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag?

– Muhammad og Messias røyket fredspipe i natt.

– Hvor leter du etter gode saker?

– Blant folket. Jeg får ideer fra mine beste venner, helt tilfeldige folk og bekjente. Nesten alle mine ideer starter med en samtale.

– Om du kunne velge hvem som helst: Hvilken person ville du helst spist frokost med og hvorfor?

– Den kommende mannen i mitt liv. Det blir garantert en interessant samtale.

– Hvordan reiser du til jobb og hvilke medier har du vært innom før du ankommer arbeidsplassen?

– Trikk eller vandring ned Thorvald Meyersgate i min barndomsbydel Grünerløkka. En sjelden gang skjer vandringen langs Akerselva. Sjekker VG, Dagbladet og DN. Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Sjekker også hva Facebook-vennene mine er opptatt av. Noen ganger blir det podkast. Helst Pia og Psyken. Pia er en god venninne og podkasten er objektivt sett meget bra.

– Hva er ditt viktigste verktøy i jobben?

– Internett.

– Hva irriterer deg aller mest med norske medier?

– Det er klart klikkhoreri irriterer meg litt, men det er ikke bare dårlige ting som kommer ut av det. Folk får det de klikker på. Men som jeg lærte mens jeg studerte: Hvorfor gi folk det de vil ha? De fortjener så mye bedre. Det er vel en sannhet i det.

– Hva blir viktig for utførelsen av journalistyrket framover?

– Integritet, tillit og sponsorer som skjønner at journalistikk er viktigere for menneskeheten enn content marketing.

– Om du kunne gå tilbake i tid og møte deg selv som tenåring, hvilke råd hadde du gitt?

– Ikke hør på hva den bedrevitende versjonen av deg selv har å si. Kjør på som planlagt.

– Hva er mediebransjens største utfordring akkurat nå?

– Pengemangel og manglende strategier for den usikre fremtiden.

– Hva er ditt forhold til emojies og hvilken bruker du mest?

– Jeg bruker aldri emojis, men blir glad når folk sender meg det. Særlig de ukjente, morsomme variantene. En vanlig smiley har mistet sin sjarm og gjennomslagskraft.

 

 

Annonser

Les også

Mener det er viktig med tillit blant folket om at pasientopplysninger blir behandlet konfidensielt, samtidig som særlig mediene må kunne granske helsetjenestene.

Video: Pressens representanter møter blant andre helseminister og helsedirektør for å drøfte det offentliges tilgang til helsejournaler. Se debatten i opptak her.

ARENDAL (Journalisten:) Dagens Næringslivs politiske redaktør er kanskje en av mediebransjens travleste under Arendalsuka.