Foto: Flickr/NRK P3

Reklameinntektene til norske avishus falt med én milliard

På ett år har norske avishus mistet én milliard kroner i annonseinntekter. Inntektene faller både på papir og nett. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medietilsynet har sluppet en rapport som tar for seg økonomien i norske avishus fra 2012 til 2016. Ifølge Dagens Næringsliv viser rapporten at reklameinntektene er redusert fra 5,9 milliarder kroner i 2015 til 4,9 milliarder i 2016.

Tidligere år har annonseinntektene fra digitalutgavene kompensert noe for fallet i inntekter fra papiravisene, men fra 2015 til 2016 sank også reklameinntektene fra nettutgavene med 182 millioner kroner.

– Dette er faresignaler. Det jobbes for å øke brukerinntektene med ulike annonsemodeller og samarbeid. Situasjonen er svært krevende, sier direktør Randi Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.

Til tross for at avisene kuttet over 750 millioner kroner i kostnader, sank lønnsomheten fra 2015 til 2016.

Powered by Labrador CMS