Svensk festival krevde at fotografer ga bort opphavsretten

Svensk festival krevde at fotografer ga bort opphavsretten

Presseetisk utfordrende og i strid med norsk åndsverkslov, mener Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening.

Som «takk» for at fotografer fikk akkreditere seg til Landskronakarnevalen, krevde festivalens eventbyrå å få bruke bildene vederlagsfritt til markedsføring. Det skriver svenske Journalisten.

Landskronafestivalen, som byr på konserter og karneval i tre dager, pleier å bli dekket grundig av lokale medier. Karnevalet arrangeres av det private eventbyrået Creandia, og det var de som presenterte fotografene med kravet om at de skulle ha tilgang til bildene som ble tatt på festivalen. 

– Det er ytterst merkelig, særlig siden det er et kommunalt arrangement. Slik har det ikke vært tidligere. Det handler om opphavsretten. Jeg bestemmer over bildene mine, sier fotograf Kary Persson, som jobber i lokalavisen Landskrona Direkt, i et intervju med svenske Journalisten. 

Har du erfaring med tvilsomme fotokontrakter? Tips Journalisten på [email protected], eller ring 40 00 48 88.

Å kreve at fotografer gir fra seg opphavsretten til bildene de tar på en festival, er nytt for Reidun Kjelling Nybø. Hun er assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening, og har lang erfaring med problemstillinger knyttet til fotorestriksjoner.

– Dette er selvfølgelig ikke noe fotografer bør godta. Hadde en norsk festival gjort dette, ville det helt klart vært i strid med åndsverksloven, mener Kjelling Nybø, som minner om at det også kan være presseetiske utfordringer knyttet til at bilder tatt for et redaktørstyrt medium blir brukt i forbindelse med markedsføringen av en festival.

Etterkommer artistenes ønske

Pressesjef for Øyafestivalen, Jonas Prangerød, forteller at de har egne fotografer som tar bilder til markedsføring. Ifølge ham er de eneste kravene til fotografer som akkrediterer seg at de følger beskjedene fra scenevaktene og eventuelle krav som artistene stiller. 
 

Øyafestivalen 2016. Foto: Steffen Rikenberg/Øyafestivalen


– Det handler vanligvis om at det kun er lov til å fotografere under de første tre låtene, eller en bestemt del av showet. Noen veldig få artister har strengere regler, sier Prangerød. Han kjenner ikke til at noen av årets artister har andre restriksjoner på fotograferingen. 

– Men det får vi ikke vite før tett på festivalen, detaljer kommer sent.

I 2014 nektet flere artister profesjonelle fotografer å ta bilder under konserten deres på Øyafestivalen. Publikum, derimot, ble oppfordret til å ta bilder og dele dem i sosiale medier. 

– Publikum kunne jo i prinsippet selge bildene til media. Hvor er logikken i å nekte profesjonelle fotografer å ta disse bildene? 

– Det må du nesten spørre artistene om. Det er ikke vi som har bestemt dette og kan argumentere for eller mot. De av våre ansatte som jobber med artistene, skal bare sørge for at deres ønsker blir oppfylt, forteller Prangerød, som helst skulle sett bilder av alle artistene i media og eget arkiv.

Advarer mot fotokontrakter

Kjelling Nybø mener slike fotokontrakter setter hindre for fri nyhetsformidling. I 2013 laget medieorganisasjonene en felles uttalelse for å gjøre det klart for utenlandske aktører at norske medier ikke aksepterer restriksjoner på arbeidet deres:

– Vi har med bekymring observert at det legges begrensninger på medienes dekning av kulturelle og sportslige arrangementer. I særlig grad gjelder dette fotografenes arbeidsbetingelser, og dette gjelder både innhenting av stillbilder og levende bilder fra arrangementer. Det er klart i strid med anerkjente prinsipper for fri nyhetsformidling når artister og arrangører stiller vilkår for hva som kan bringes av tekst og bilder i reportasjer og for hvordan dette senere kan brukes i mediet, heter det i uttalelsen.

– Den var et forsøk på å bistå norske arrangører slik at de kunne ha uttalelsen å vise til overfor utenlandske aktører, forteller Kjelling Nybø, som også viser til en rekke eksempler på at norske medier har boikottet artister som har krevd restriksjoner i fotograferingen.  

Ifølge Prangerød er det vanskelig å overbevise artister som krever ingen eller begrenset fotodokumentasjon av konsertene.

– De gangene det har vært totalforbud mot fotografering, har vi ønsket å formidle til artistene at vi gjerne skulle hatt bilder. Men dette har vi ikke lykkes å endre artistenes syn på, sier han, og poengterer at det er ytterst sjelden artister stiller slike krav.

Vil ikke kreve bilder likevel

Når svenske Journalisten konfronterer Dennis Westerberg, som er kommunikasjonsstrateg og deleier i Creandia med kravet for fotoakkreditering på Landskronakarnevalen, trekker han det tilbake: 

– Jeg har ikke sett de formuleringen tidligere. Det er veldig uheldig. Det er fotografenes bilder, og de skal bestemme over dem. Vi skal sende en oppklarende mail til de som har fått akkreditering. Ingen skal tvinges til å signere en avtale, sier Westerberg. 

Annonser