Dagbladet legger seg flat etter minileder-bommert

Dagbladet legger seg flat etter minileder-bommert

Selvsensuren sviktet. Lederen skulle ikke vært publisert, sier Geir Ramnefjell. 

«En 91 år gammel mann i Kina er arrestert, mistenkt for seksuelt å ha angrepet en jevnaldrende kvinne på et gamlehjem, melder South Chinge (sic!) Morning Post. Det er fortsatt håp i hengende snøre.»

Fire linjer nederst på side to i gårsdagens Dagbladet. Minilederen, som ofte er humoristisk, refererer til en faktisk nyhetshendelse. Ifølge Hong Kong-avisen South China Morning Post skal pleierne på sykehjemmet ha funnet ham liggende oppå en dement kvinne han hadde kledd naken. Mannen ble arrestert av politiet. 

«Seksuelle overgrep er artige greier, bare gjerningsmann og offer er veldig, veldig gamle og bor veldig, veldig langt unna. I følge Dagbladet på lederplass i dag. Kanskje de tester hvor mange som fortsatt leser papiravisa?» skriver Kjetil Rolness på Facebook.

I tråden under kommentaren hans reagerer flere, deriblant tidligere Morgenblad-redaktør Alf van der Hagen: «Fy faen. Hvem har skrevet dette? Sommervikarer i lederavdelingen?»

 

Rolness er ikke eneste som reagerer. Også stortingsrepresentant Kjetil Ingolf Ropstad i Krf kritiserer Dagbladets forsøk på humor. 

«Et overgrep er et overgrep uansett alder. Jeg blir skikkelig provosert over hvordan Dagbladet bagatelliserer et overgrep, og ikke minst at de prøver å lage humor ut av det. Et overgrep handler ikke om sex. Det er et overgrep. Og nettopp det. Jeg forventer langt mer fra Dagbladet. Det har tatt lang tid å få på dagsorden at vi må bekjempe overgrep. Det Dagbladet her gjør er å gå baklengs inn i fremtiden. Overgrep mot uskyldige mennesker er ikke andres humor. Jeg forventer at Dagbladet ber om unnskyldning til dem som rammes på nytt av gårsdagens leder,» skriver han på sin profil. 

 

Hos Rolness responderer samfunnsredaktør Geir Ramnefjell i Dagbladet. Han skriver at han synes sosiologen «tukter oss strengt,» men at han likevel har rett. Minilederen burde vært droppet. 

Journalisten henvender seg på chat til Ramnefjell for å få noen egne kommentarer på minilederen. 

«Dagbladet lager hver dag en “minileder” på side 2 i avisa. Vi forsøker å være litt morsomme her, det klarer vi i selverkjennelsens navn ikke like bra hver gang. Mandag bommet vi imidlertid helt, og det er bare å beklage. Den skulle ikke vært publisert,» skriver Ramnefjell. 

Han forklarer at minilederen skrives med utgangspunkt i kommentaravdelingen. Dette skjer også med bidrag fra hele huset. Formatet er gjenstand for selvsensur, skriver Ramnefjell, men denne gangen sviktet vurdingene. 

«Vi tar lærdom av det.»

For fem år siden fikk Dagbladet også kritikk da de i en artikkel hvor de omtalte straffeutmåling i en voldtektssak skrev på tittelplass at «To sekunders SEX kostet 150 000».

Dagbladet har i ettertid også publisert en beklagelse på Twitter.

 

Annonser

Les også

Mener det er viktig med tillit blant folket om at pasientopplysninger blir behandlet konfidensielt, samtidig som særlig mediene må kunne granske helsetjenestene.

Video: Pressens representanter møter blant andre helseminister og helsedirektør for å drøfte det offentliges tilgang til helsejournaler. Se debatten i opptak her.

ARENDAL (Journalisten:) Dagens Næringslivs politiske redaktør er kanskje en av mediebransjens travleste under Arendalsuka.