Konsernsjef Per Axel Koch. Arkivfoto: Birgit Dannenberg

Resultatvekst for Polaris Media

Mediekonsernet Polaris Media hadde et driftsresultat på 36,9 millioner kroner i andre kvartal. Men omsetningen og annonseinntektene faller. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fakta om Polaris Medias kvartalsresultat

Nøkkeltall fra Polaris Medias resultatregnskap for andre kvartal 2017. Tall for samme periode i 2016 i parentes.

Driftsinntekter: 386 millioner kroner (400 millioner kroner)

Driftsresultat: 36,9 millioner kroner (23,6 millioner kroner)

Resultat før skatt: 76,4 millioner kroner (31,0 millioner kroner)

Resultatet er høyere enn i samme periode i fjor, da det lå på 23,6 millioner kroner. Driftsinntektene har falt fra 400 millioner kroner i fjor, til 386,5 millioner kroner i år. Dette skyldes blant annet en nedgang i annonseinntekter. I andre periode solgte aviskonsernet annonser for 164,9 millioner kroner – en nedgang på 9 prosent. Annonseinntektene fra papir falt med 15 prosent, mens inntektene fra digitale annonser økte med 4 prosent.

Polaris Media omfatter 34 mediehus, deriblant Adresseavisen, Harstad Tidende, Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke og en rekke lokalaviser i Trøndelag, Nord-Norge og på Nordvestlandet.

I tillegg øker abonnementsinntektene fra 122 millioner kroner i andre kvartal i fjor til 128 millioner kroner i år.

– Det er viktig, og svært gledelig, at mediehusene fortsatt lykkes med å øke antall abonnenter gjennom 90 % vekst i abonnenter som kun kjøper digitale produkter. I andre kvartal har 18 av mediehusene vekst i antall abonnenter sammenlignet med samme periode i fjor, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Resultatet før skatt for konsernet var på 76,4 millioner kroner, mot 31,0 i samme periode i fjor.

Powered by Labrador CMS