Mellom tradisjon og mystikk, opphav og tilhørighet. Prosjektet «Slash & Burn» om skogfinnene vant Leica Oscar Barnack Award. Foto: Terje Abusdal

Terje Abusdal til topps i prestisjefull fotokonkurranse

Uvirkelig! sier Abusdal om at prosjektet hans om skogfinner utkonkurrerte 2700 andre fotografer i Leica Oscar Barnack Award. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det føles uvirkelig. Stor stas! Jeg er på ferie og det har ikke helt gått opp for meg ennå. Jeg kan ikke huske at jeg tenkte annet enn: wow, da jeg fikk beskjeden, forteller fotograf Terje Abusdal.

Han konkurrerte ut 2700 andre fotografer fra 104 land, da han i går vant den prestisjefulle prisen Leica Oscar Barnack Award. Vinnerprosjektet «Slash & Burn» er et resultat av tre års fotografering og utforsking av skogfinnene og Finnskogen.

Ideen til prosjektet kom da Abusdal var i Finnskogen for å fotografere Norsk Kvistgjengerforening. Akkurat hvorfor han ble fascinert av skogsområdet i Hedmark, synes fotografen er vanskelig å gi et klart svar på.
 

Abusdal har portrettert etterkommere etter skogfinner - og de som identifiserer seg som skogfinner. Foto: Terje Abusdal


– En mann jeg møtte der, spurte pendelen sin (et objekt som ifølge noen kulturer kan brukes til å formidle svar til oss fra et høyere jeg. red. anm.) Den svarte at jeg var skogfinne for seks liv siden. Så da har jeg slått meg til ro med det, humrer Abusdal. 

Skogfinnene er en etnisk gruppe som stammer fra Finland, og som slo seg ned i skogområder i Norge og Sverige, og særlig i området som ble kjent som Finnskogen. De drev en arealkrevende jordbruksform, svedjebruk, og drev skiftebruk i utmark ved å svi av granskog og så korn i asken. Denne jordbruksformen er inspirasjon til tittelen «Slash & Burn» – og måten Abusdal etterhvert valgte å visualisere prosjektet på. 
 

Skogfinnene, og den kultur de representerer, er de siste som hadde svedjebruk som sin primære jordbruksmetode i Europa. Foto: Terje Abusdal


– Først prøvde jeg å fortelle historien gjennom intervjuer og en klassisk tilnærming. Men svedjebruk ble det slutt på rundt 1800-tallet, og det skogfinske språket har dødd ut. Skogfinnene ble i stor grad assimilert til norsk og svensk kultur, selv om det i dag er mange etterkommere som føler tilhørighet til den skogfinske kulturen. 

Terje Abusdal. Foto: Marie Sjøvold

Mellom tradisjon og mystikk, opphav og tilhørighet

Hvordan fotograferer man en kultur som nesten er forsvunnet? Svaret fant Abusdal i grenseland mellom fakta og fiksjon. Han måtte på en måte gjenoppfinne fortiden, og for å gjøre det iscenesatte han mange av naturbildene, og skapt en mystikk ved bruk av blant annet ild og røyk. I tillegg har han portrettert folk han møtte i Finnskogen. 

Abusdal er fascinert av migrasjon, opphav og tilhørighet. Hvor vi kommer fra, og hva som gjør at vi er den vi er. Og hva er det egentlig som definerer hvem vi er? Er det DNA, eller en følelse av tilhørighet? Det er dette «Slash & Burn» dypest sett handler om, forteller han.

Premien - en sjekk på 25.000 euro (ca. 230 000 NOK) og et Leica M kamera med objektiv får Abusdal på en gallasermoni i Berlin 13. september. Pengene skal han sette av til bruk på kommende fotoprosjekter.

– Og kanskje unne meg en tur eller to til varmere strøk når nettene blir lange? Sier Abusdal, som gleder seg til å prøve det nye Leica M kameraet. 

Hele prosjektet «Slash & Burn» kan sees på Terje Abusdal sin nettside. Den ukrainske fotografen Sergey Melnitchenko ble kåret til Årets Nykommer

Powered by Labrador CMS