Bengt Flaten håper Posten ikke har tenkt å sende avisene om Oslo med lastebil. Foto: Fjordingen

Dersom Posten legger om på leveringen vil fredagsavisen til Fjordingen komme i enkelte postkasser først på tirsdag. – Kritisk for lokalavisene, sier redaktøren

I dag reiser en del av opplaget til Fjordingen med fly om Oslo og Bergen før avisene leveres i Sogn og Fjordane.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nye postregler gjør at mange avisabonnenter fra nyttår må vente lenge på få lokalavisen sin i posten. Redaktører frykter for fremtiden.

Fra nyttår av vil det ikke bli skilt mellom A- og B-post, noe som gjør at posten vil bruke to dager på å nå fram til mottakeren. Bengt Flaten, sjef i lokalavisa Fjordingen, sier det er katastrofalt for mange av leserne deres at A-post forsvinner fra nyttår.

– Fredagsavisen vår trykkes torsdag, men vil etter nyttår ikke komme fram til abonnenter andre steder i landet før mandag eller tirsdag. Da har mer enn halve uken gått, sier daglig leder og ansvarlig redaktør Bengt Flaten til NRK.

En av tre Fjordingen-abonnenter bor ikke i Nordfjord-regionen, og får avisen tilsendt i posten.

– Jeg frykter at vi mister dem som holder lokalavisen som brev hjemmefra, og er trofaste abonnenter, sier han.

Norge Rundt

Til Journalisten forteller Flaten at verst er det med avisene på fredag og inn mot helgen. Og Fjordingen er ikke alene. Flaten forteller at i Fjordabladet går 32 prosent av opplaget til abonnenter utenfor primærområdet. Dette karakteriserer han som typisk for mange lokalaviser. 

– Dette er kritisk først og fremst for floraen av lokalaviser. 

I Fjordingen er de seks i redaksjonen. I tillegg kommer markedsavdeling. Andre funksjoner er avviklet og Flaten sier at han håper de skal kunne holde på de som er igjen. Avisen hadde i fjor et opplag på 3.390 aviser. På sitt høyeste var opplaget på 4.737 aviser. Det var i 2003.

Altså går 1.130 aviser ut i landet. Ruta disse kjører er ingen snarvei fra trykkeriet i Ålesund til postkassen nær deg. De er innom førstesortering i Molde. Deretter flys avisene til Oslo, og så videre med nytt fly til Bergen. På Flesland legges de over i lastebil og sendes nordover med denne. Med omleggingen betyr det at flyene ikke lenger tas i bruk, og alt skal på bil. 

– De kan jo ikke kjøre bil samme strekningen. Posten sier de skal se etter løsninger med ruter som fungerer, sier Flaten

I 2016 hadde Fjordingen, som eies av Polaris Media gjennom Sunnmørsposten, en omsetning på 14.748 millioner kroner. Det var nesten en million kroner lavere enn året før. Flaten sier han ikke har satt opp et regnestykke på hva det kan innebære for økonomien om store deler av opplaget faller bort som følge av Postens omlegging.

Frykter for innholdet 

Han konstaterer at stadig flere går over til å bruke det digitale tilbudet. Flaten anslår at litt over ti prosent av abonnentene er rene digitale abonnenter. Og de som holder papiravisen er komplettabonnenter. Men, sier han, det er noe eget med denne papiravisen. Selv om mange nå er inne og «blar» i digitalavisen på kvelden når den legges ut. Men erfaringene til redaktøren er at de ønsker å sette seg ned med papirversjonen og fordype seg. 

Nå er førsteprioritet å møte med Posten. Det skjer like over helgen. Da er målet å få synliggjort hvor dramatisk dette er. Til syvende og sist vil en slik endring kunne føre til endringer i bemanningen.

– Vi har nedbemannet 2,8 årsverk i vår avis i løpet av siste år, og sitter nå igjen med ren redaksjon og markedsavdeling. Jeg håper vi i fremtiden har inntekter til å kunne drifte som vi gjør i dag og samtidig lage gode lokale nyheter. Neste kutt vil gå utover innholdet. 

Bjørn Wisted, fagsjef for næringspolitikk i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) stiller spørsmål ved om beslutningstakerne har skjønt konsekvensene av å kutte A-posten.

– Dersom konsekvenstenkningen har vært til stede, så er jeg veldig skremt, sier han.

Pressesjef John Eckhoff i Posten Norge sier omleggingen ikke bør komme overraskende på avisene, og han peker på at det er blitt en milliard færre adresserte brevsendinger siden 1999.

Powered by Labrador CMS