Sven Arne Buggeland mener fokus må bli bedre i den sterke konkurransen Schibsted står i. Foto: Glenn S. Johansen

Ansatte åpne for å diskutere Schibsted-splittelse

Mener konsernet må endre seg enda raskere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ble det kjent at Schibsted splitter konsernet i to divisjoner: Media og Markedsplasser. 

Konserntillitsvalgt Sven Arne Buggeland i Schibsted sier de ansatte mener omorganiseringen er riktig. Han forklarer at endringen gjøres nå for at de to virksomhetene skal kunne utvikle seg raskere.

– Vi står i en skjerpet konkurranse og trenger et sterkere fokus for å bli bedre. Målet er å utvikle nye produkter raskere.

Buggeland mener det er utfordringer i konkurransebildet både for markedsplasser og for annonsemarkedet til mediene.

– Det er store teknologiendringer både for media og markedsplasser. Det gjør at vi må endre oss og holde høy endringstakt hele veien. Vi er blitt for trege og organisasjonen vår er blitt for komplisert. Nå forenkler vi. Det håper vi skal gi større fart.

For mediehusenes del sier han det er mye riktig som skjer. Han trekker fram E24s ferske app ”Min E24” og VGs arbeid på personalisering som to eksempler.

­– Og vi kan glede oss over at vi får stadig flere digitale brukere og øker brukerinntektene.

Nå blir det en svenske som – foruten konsernsjefen – blir øverste sjef for den norske medievirksomhetene. Raoul Grünthal har tidligere blant annet sittet i styret til VG. Han får med seg Siv Juvik Tveitnes med erfaring fra Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Schibsted Norge som sin høyre hånd.

Må gå runder

Dagens Næringslivs børskommentator Thor Chr. Jensen spør på Twitter om ikke omorganiseringen i praksis innebærer at mediekonsernet rigges for en splitt i fremtiden.

Buggeland understreker at det ikke står på dagsorden nå, men legger ikke skjul på at de ansatte også må være forberedt på å ta stilling til det spørsmålet.

­– Vi må ta en grundig diskusjon om hva som er riktig for konsernet. Det kan være at dette gjør det enklere å splitte Schibsted-konsernet en gang i fremtiden. Det er ikke sikkert at det som var riktig svar på det spørsmålet for fem år siden, er det riktige svaret i dag.

Schibsteds øverste ledelse og styre er helt klar på at det riktige i dag er at vi er sammen. Men vi er i en industri hvor alt er i omveltning. Og hva som er riktig i fremtiden kan ingen forskuttere.

– Som ansatte har vi vært opptatt av at dette skal være en samlet virksomhet. Vi må gå en runde på hva som er riktig i den tiden vi står i. Vi ser at virkeligheten er annerledes nå enn for to år siden. Vi ansatte må også være åpne for endringer.

Med omorganiseringen splittes også teknologiressursene, slik at det Markedsplasser trenger vil tilhøre dem.

– Til nå har vi hatt en avdeling som tjener begge herrer. Nå splitter vi ressursene slik at begge divisjonene får sitt lag av flinke utviklere.

Langsiktig eier

Administrerende direktør Kjersti Løken Stavrum i den kontrollerende Schibsted-eieren Tinius avviser at temaet om splitting står på dagsorden nå. 

– Det er ikke og har ikke vært på vår agenda, sier Stavrum til Journalisten.

– Men hvis dere er mot en splittelse er vel det noe dere kan si?

– Vi er en langsiktig eier som støtter opp under den strategien som Schibsted har lagt i dag. Splittelse er ikke noe vi jobber med.

– Hvor interessert er egentlig Tinius-stiftelsen i Markedsplasser-divisjonen?

– Vi er interessert i hele Schibsted.

Powered by Labrador CMS