Gransker betalernes brukermønstre

Polaris Media knuser tall fra nettbetalingsprosjektet i Møre-Nytt.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I fjor høst innførte mediekonsernet Polaris Media betalingsløsning på nettavisen Møre-Nytt i Ørsta. Publikum får lese noen saker gratis før de må opp med kredittkortet.

– Vi har satt opp et mål om å konvertere 10 prosent av avisabonnentene til betalende innen sommeren. Rundt jul var vi mer enn halvveis, sier digitalredaktør Rolf Dyrnes Svendsen i Adresseavisen.

Møre-Nytt hadde i fjor et snittopplag på 5.670 eksemplarer. Det betyr at avisa har passert 300 betalende på nett. Men Dyrnes Svendsen er opptatt av at antallet betalende ikke skal være eneste målekriterium.

– Alle vet at konverteringshastigheten er veldig lav gitt dagens situasjon med mye gratis innhold. Det sier ikke nødvendigvis noe om betalingsvilligheten.

Tallknusing

Han syns det er like spennende å se på antall unike besøkende og sidevisninger.

– Det er interessant at vi greier å opprettholde et høyt antall sidevisninger og brukere. De vesentlige annonseinntektene kommer fra frontannonser.

Det mener han er en indikasjon på at betalingsmodellen kan sikre inntektene fra annonsører som ønsker å vise seg fram på forsiden.

– Det er fortsatt mye usikkerhet, også for papiraviser. Betaler en avisabonnent for innholdet, pakketeringen eller for å få avisen levert på døren? spør Dyrnes Svendsen.

Avventer nylanseringer

Mediekonsernet har foreløpig ikke planer om å lansere flere betalingsløsninger i løpet av første halvår. I stedet konsentrerer Polaris seg om å analysere hvordan publikummet bruker nettet.

– Vi går dypt ned i brukermønstrene for å forstå brukerne bedre. Ulike grupper av brukere har ulike brukermønstre. Når vi går ned i det ser vi at det er mange brukere som bare er innom og sjekker om det har skjedd noe. Og det vet annonsørene.

Polaris ser også på hva slags innhold brukerne er villig til å betale for, men Dyrnes Svendsen vil ikke utdype dette nå.

Tidligere har Journalisten fortalt om Tønsbergs Blad og Drammens Tidende, som skal være pilotprosjekter i Edda Media. Og i Kommunal Rapport, Hallingdølen og Møre-Nytt er betalingsprosjektene allerede i gang.

Utveksling

Nylig varslet også A-pressen at de kommer til å prøve seg på betaling i løpet av året. Dyrnes Svendsen syns det er fint at flere konserner søker erfaringer på nettbetaling.

– I et IT-mediemiljø som det norske burde vi utveksle ideer.

Powered by Labrador CMS