Venter lavere reklamevekst – igjen

Mediebransjen kan vente en økning på under én prosent i år.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Institut för reklam och mediestatistik (IRM) reduserer prognosen for reklamevekst i inneværende år med 0,5 prosentpoeng. Nå venter instituttet en vekst på 0,9 prosent i år.

– Forverrede utsikter

– Utsiktene for den generelle økonomien er noe forverret fra tidligere, noe som vil påvirke de norske virksomhetenes reklameinvesteringer, sier analysesjef Tobias Hedström i en pressemelding fra IRM.

Dette er andre kvartal på rad at IRM jekker ned prognosene for reklamemarkedet. I desember reduserte de forventningene for 2012 fra 2,6 prosent til 1,4 prosent.

Ifølge pressemeldingen vil trykte medier få et tøft 2012, mens reklameomsetningen på TV og internett fortsetter å vokse.

Det forventes at hver fjerde reklamekrone i 2012 vil gå til internett. Dagspressen beholder posisjonen som største mediekanal med rundt 30 prosent.

– Til tross for den usikre verdensøkonomien kommer det norske reklamemarkedet til å klare seg bedre enn mange andre.

Les også: – Dagspressen holder stand (13. mars 2012)

Powered by Labrador CMS