Dagspressen taper reklamekroner

Får samtidig redusert andelen av reklamekaka.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Reklameomsetningen for dagspressen er ned 17,5 prosent i årets to første måneder sammenlignet med i fjor, ifølge Mediebarometeret. Mediekanalen omsatte reklame for 263 millioner kroner i januar og februar mot 319 millioner kroner i samme periode i fjor.

Samtidig får dagspressen barbert sin andel av den totale reklamekaka fra 25,8 prosent i fjor til 20,4 prosent i år.

Den andre taperen i kampen om reklamekronene er fagpressen. Deres reklameomsetning er ned med åtte prosent fra 9,7 millioner kroner i fjor mot 8,9 millioner i år.

TV vinner

De to store reklamevinnerne er TV og internett. TV går fram 18 prosent fra en omsetning på 425 millioner kroner i januar og februar i fjor til 502 millioner kroner i år. Mediekanalen spiser samtidig andeler av reklamekaka. Gruppen har i år en andel på 39 prosent av reklamekronene mot 34,4 prosent i fjor.

Internett er fram 15 prosent fra 183 millioner kroner i fjor til 211 millioner kroner. Deres andel øker fra 14,8 prosent i fjor til 16,4 prosent i år.

Mediebaromteret utarbeides av Mediebyråforeningen og viser netto ufakturert medieomsetning. Det betyr at den måler reklameomsetning etter alle rabatter, men før byråprovisjon.

Byråene som rapporterer til tallene er Carat, Mediacom, Mediaplus, OMD og Vizeum, i tillegg til en rekke andre.

Powered by Labrador CMS