A-pressen+Edda­bekymrede mediebyråer

A-pressen+Edda­bekymrede mediebyråer

Redd prisene skal gå opp.

Det er i brev til Konkurransetilsynet at enkelte mediebyråer har valgt å uttale seg om hva en fusjon vil innebære for dem.

Et av landets største mediebyrå, Mediacom, og dets datterselskap Mediaplus uttaler begge at det er noen fordeler med en eventuell fusjon. Og det er blant annet at de ikke trenger å ringe to forskjellige annonsesamkjøringer for å kjøpe annonseplass. Ergo en forenklet hverdag gjennom at A-pressens Folk og Eddas Mediasite finner sammen. Og så er det mulig at prisene kan bli lavere som følge av rasjonaliseringsgevinst.

Men der stopper det også.

Prispress

– Ytterligere fleksibilitet kan forsvinne eller reduseres når dynamikken mellom to konkurrerende samkjøringer i samme område forsvinner. Eksempelvis kan en annonsør bli tvunget til å kjøpe alle avisene i regionen, selv om han bare trenger halvparten for å oppnå de målene han har, skriver Mediacom i sitt høringsbrev.

Videre vises det til at konkurransekraften til en lokalavis ikke styrkes gjennom at de samkjøringene slås sammen.

– Vi frykter at det i større grad kan bli en diktering av prisene overfor annonsørene, heter det videre.

Datterselskapet Mediaplus, som er spesialisert på stillingsannonser, argumenterer identisk.

Neppe monopol

Jobbnorge som i hovedsak produserer stillingsannonser for offentlig sektor, og formidler disse videre, ser de samme mulige konsekvensene av en fusjon.

Likevel mener de en fusjon ikke vil by på stor hindring.

– Konkurranse er alltid skjerpende faktor, men vi mener avissamkjøringen i dag har skjerpet konkurranse fra andre medier/kanaler slik at uansett eiere vil det neppe bli monopoltilstander hvor en aktør bestemmer prisene. Da finner kundene annen måte å formidle sitt budskap på.

Onsdag er fristen for Konkurransetilsynet til å komme med begrunnet varsel om inngrep i A-pressens kjøp av Edda.

Annonser

Ledige stillinger:

Les også

NRK:

KLÆKKEN: Kringkastingssjefen forbereder seg på et stortingsflertall som fryser lisensen.

Romerikes Blad:

Journalisten trodde det var en ordinær redaksjonelt redigert artikkel og klippet den. Det var den ikke.

Fra nyttår har ikke Fædrelandsvennen eget trykkeri.