«Folkeopplysningen» opp i PFU

«Folkeopplysningen» opp i PFU

Behandles tirsdag sammen med Mona Høiness’ klage på Kapital og Kokkvolds tekstreklameklager.

Under tirsdagens møte i PFU behandles Norsk Spiritualist Forenings (NSF) klage på NRK-programmet «Folkeopplysningen». I programserien på seks deler undersøker programleder og fysiker Andreas Wahl alternativbransjen.

Misliker programtittel

Foreningen har klaget inn programmet på to punkter. Det første er en villedende programtittel. De mener programmet burde vært mer balansert dersom det skulle være et opplysningsprogram.

– NRK har brukt virkemidler som klipping, ensidige utsagn, falske tester og sterk vinkling i redigeringen av programmet. Verken deltakerne eller bransjen har mulighet til å komme med sine beviser, heter det i klagen. 

Det andre punktet gjelder manglende kildekritikk og kontroll av opplysninger. Klager mener foreningen burde vært kontaktet som et en stor og seriøs aktør på feltet som kunne hjulpet NRK med å finne dokumentasjon på at «mediumskap faktisk er mulig».

Foreningen mener også et medlem er «direkte lurt» av NRK i forbindelse med å stille opp i programmet.

– Prinsipielt problematisk

NRK avviser klagen. Når det gjelder programtittelen skriver de at det er PFU-praksis at punkt 4.4. om tittelbruk dreier seg om redaksjonelle overskrifter og ingresser, og ikke programnavn.

De avviser også at noen er lurt i forbindelse med programmet. I tilsvaret heter det at produsentselskapet har vist ferdige klipp til de viktigste medvirkende og at deltagere har hatt anledning til å komme med tilsvar.

At foreningen ikke er kontaktet, begrunner NRK med at de anser det som prinsipielt problematisk å bruke en interesseorganisasjon eller en annen aktør som har interesser innenfor feltet. NRK skriver også at de er kjent med dokumentasjon på at mediumskap er mulig, men at enkeltstudier ikke er egnet som bevis for de «ekstraordinære påstandene til medium og klarsynte».

Høiness-klage

Opp til behandling kommer også Mona Høiness klager på Kapital og Hegnar Online. Journalisten overfører kun fra behandlingen av den første klagen. Klagen mot Kapital dreier seg om at bladet i september hadde en lederartikkel med tittelen «Eldreraner». Lederen var illustrert med et bilde av ansvarlig redaktør Trygve Hegnar og ett av Mona Høiness.

Artikkelen var en kommentar til den da nylig avsagte dommen i Oslo byfogdembete som fastslo at arven etter avdøde mangemillionær Synnøve Alver Urdahl kunne tilfalle Høiness.

Klager mener lederen rammer Høiness på en «ondsinnet og krenkende måte ved at hennes integritet og hederlighet trekkes i tvil på en uakseptabel måte.»

Kapital avviser klagen med bakgrunn i at overskriften må leses i sammenheng med teksten.

Klagen mot Hegnar Online dreier seg om en leserkommentar som omtaler Høiness som «eldreraner».

Tekstreklameklage

Journalisten omtalte mandag Per Edgar Kokkvolds klage på Sandefjords Blad og Tønsbergs Blad for brudd på tekstreklame. Presseforbundets generalsekretær mener saken har prinsipiell interesse. 

Redaktørene på sin side avviser klagen og mener de leverer god reiselivsjournalistikk med god forbrukerverdi.

Annonser

Ledige stillinger:

Les også

Det var Norges viktigste land i Afrika, nå brukes medielover vi var med å ta initiativ til, til å skjule noen av verdens verste forbrytelser. NB: sterke bilder

– Modellen med å distribuere en konkurrerende avis er i seg selv problematisk.