Redaktør Helge Øgrim vurderer nett-først-strategi i Journalisten. Foto: Birgit Dannenberg

Journalisten kutter papirutgaver

Skal styrke satsingen på nett.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra neste år får medlemmene av Norsk Journalistlag (NJ) og andre abonnenter fagbladet Journalisten fem utgaver mindre enn i år. Det vedtok fagbladets styre i forrige måned.

Annonsefall

Kuttet i antallet årlige utgivelser fra 20 til 15 får ingen konsekvenser for bemanningen. Ansvarlig redaktør Helge Øgrim viser til omstillingene i mediebransjen generelt som årsak til frekvensreduksjonen.

– Som andre opplever vi at den digitale kanalen øker i verdi og bruk, og papirkanalen blir mindre vesentlig. Kombinert med fall i annonseinngangen på papir ønsker vi å flytte krefter over i det digitale, sier Øgrim.

Leserne kan derfor ikke vente seg tykkere blader for å veie opp for færre utgaver.

– Det er ikke noe vedtak om å gå opp i sidetall. Du kan godt si at abonnentene derfor får mindre igjen. Men jeg håper utgavene blir bedre og vekker større interesse blant leserne, sier Øgrim, som ikke utelukker at det kan bli snakk om å justere ned årsprisen på 750 kroner, som eksterne abonnenter betaler.

Klubbstøtte

Redaktøren legger til at styret forut for beslutningen har skulet til søsterpublikasjonene i Sverige og Danmark, hvor frekvensen allerede er redusert fra 20 til 15 utgaver de siste årene. 

Forslaget om å redusere også her hjemme ble vedtatt blant annet etter innspill fra redaksjonen.

– Vi er enige og mener dette er en naturlig og nødvendig beslutning slik annonseutviklingen på papir har vært, sier leder i redaksjonsklubben Kathrine Geard. 

Digitalsatsing

Pengene som spares inn skal brukes på å utvikle nettsatsingen og nye nettprodukter, sier redaktøren:

– Vi jobber med en større revisjon av nettavisen og med overgang til et annet produksjonssystem enn i dag. Vi ser også på muligheten for å gå over til en nett-først-strategi. Her kan det komme en større omstilling, men vi har ikke konkludert.

Fagbladet har de siste årene også utviklet nett-tjenesten Pressekontakten, blant annet ved hjelp av milliongarantier fra eieren, NJ. Landsstyret vedtok tidligere denne uken en utvidet garanti på 500.000 kroner fram til neste sommer. 

– Pressekontakten er et forsøk på å finne en ny inntektskilde til Journalisten, sa NJ-leder Thomas Spence under møtet.

Powered by Labrador CMS