Teknologijournalistikk - av og for menn?

KOMMENTAR: Tradisjonell journalistikk om teknologi treffer ikke alle jentene som bruker den. Noen som lurer på hvorfor?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Halvparten av teknologikonsumentene er kvinner. Journalistikken om teknologi domineres nesten totalt av menn. Det er en utfordring, både for journalistikken og rekrutteringen.

Den som er i mindretall må være dobbelt så god

Du har sikkert bare fått jobb fordi du sugde sjefen.” “Du spiller vel ikke skytespill. Jeg bør nok spille for deg.” “Artikkelforfatteren klager. Kanskje hun hadde lyst på oppmerksomhet fra menn og ikke fikk det.

Dette er eksempler fra en fersk internasjonal debatt om hverdagen til kvinnelige teknologijournalister. Her hjemme ser vi ikke ofte så plumpe utslag av dette, men å få innpass og overleve som teknologijournalist krever likevel sin kvinne, også i Norge.

Det er fortsatt ikke nok å være en skikkelig god journalist og kompetent på mobiltelefoni, nanoteknologi eller dataspill - du bør helst være dobbelt så dyktig som dine mannlige kolleger for å ikke bli stemplet som “kvinnelig teknojournalist” av dine egne lesere. Innimellom vil du møte skråblikk fra mannlige kolleger som har vært lenge i gamet, og du vil ganske ofte være den eneste jenta som ikke kommer fra et PR-byrå når du møter opp på produktlanseringer.

Fort feil å være jente

Er du kvinne og teknologijournalist er de fleste kildene dine, konkurrentene dine og bransjekollegene dine menn. Leverandørene er menn. På de internasjonale teknologimessene er en stor del av de andre kvinnene i rommet “booth babes” som er innleid for å trekke et mannlig publikum til standen med sine store pupper og skinnende hår.  Og begår du en feil, kan du vedde på at noen i kommentarfeltet mener det er “fordi du er jente” - ikke fordi du gjorde en feil, noe alle journalister på et eller annet tidspunkt vil gjøre.

Tradisjonelt holder ikke

Vi mener dette er et problem både for teknologibransjen og for mediebransjen. For halvparten av teknologikonsumentene er faktisk kvinner. Kvinner utgjør nesten halvparten av dem som spiller dataspill, og er vel så aktive brukere av mobilteknologi som menn. Likevel opplever vi i mediebransjen at kvinner ikke definerer seg som interessert i innhold om teknologi. Tradisjonell teknologijournalistikk treffer den kvinnelige teknologiforbrukeren ganske dårlig. Det er selvsagt dårlig business for oss i mediebransjen når vi bare treffer halvparten av publikumet vårt.

I tillegg er kvinneunderskuddet i tekno-media en utfordring for oss som jobber der. Flere undersøkelser viser at både kvinner og menn trives best og presterer best når det er en jevn balanse av menn og kvinner i arbeidsmiljøet. Som arbeidsgivere er vi selvsagt opptatt av å skape et best mulig arbeidsmiljø, og da trenger vi flere kvinner innenfor fagfeltet teknologijournalistikk.

Hva med rekrutteringen?

Vi tror i grunnen ikke at journalistikk laget av kvinner eller av menn er spesielt forskjellig. Men når teknologi er et tema som behandles av menn og i publikasjoner som ellers har et overveiende mannlig publikum, forstår vi at mange kvinner kan oppfatte at teknologi ikke angår dem. Og der blir den “mannlige” teknologijournalistikken også teknologibransjens problem: Teknologibransjen trenger kvinner. Fordi vi trenger kvinner som er interesserte i teknologi og som vil utdanne seg innen feltet.

Appellere til flere

Hvis alt du ser om teknologi handler om menn og er produsert av menn, er det klart det blir vanskelig for jenter å finne noe å identifisere seg med. For mange er journalistiske framstillinger av ulike bransjer det som pirrer den første interessen for et fagfelt.  Derfor blir det viktig å gjøre teknologijournalistikk som fagfelt mye mer attraktivt for flere kvinnelige journalister. Den andre siden av saken er at vi trenger å løse utfordringen å skape en teknologijournalistikk som appellerer til langt flere kvinner. Her tenker flere hoder bedre enn ett. Derfor har Girl Geek Dinners Oslo, NONA - Norwegian Online News Association og Mediehuset Tek gått sammen om et eget fagmøte og workshop om hva teknologijournalistikken trenger. DinSide.no stiller seg også bak initiativet - kvinner, teknologi og journalistikk er viktig for hele bransjen.

Vi har lyst til å få i gang debatten i resten av teknologi- og mediebransjen også. Hvordan kan vi utvikle teknologijournalistikken i en retning som treffer flere kvinner, både som innholdsprodusenter og som publikum?

Ingeborg Volan, leder i NONA - Norway’s Online News Association

Nina Nordbø, programgruppa i Girl Geek Dinners Oslo

Karoline Brubæk, redaktør, DinSide.no

Øystein W. Høie, redaksjonssjef i Mediehuset Tek

 

Powered by Labrador CMS