Helge Øgrim. Foto: Birgit Dannenberg

Journalistens veivalg

LEDER: Det er vanskelig å gjenskape opplevelsene av gjennomredigerte flater, tilhørighet og konsentrasjon digitalt. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hvis journalistik skal hævde sig som aandsmagt i samfundet, maa den bli et udmerket levebrød for sine utøvere.

Det sto å lese i lederen til aller første utgaven av fagbladet Journalisten, i januar 1917. Bladet var organ for Norsk Presseforbund og seks andre organisasjoner, men Kristiania Journalistklub var bladets initiativtaker og utgiver. 

Lederen forklarer at landets journalister ikke kan leve av luft og idealer alene, noe som er minst like aktuelt i dagens krisetider. Krisen er også merkbar i fagbladet, og nå gjenstår sju utgaver av Journalisten på papir før vi blir heldigitale.

Det er vemodig å legge ned papirutgaven like før 100-årsdagen. Mange lesere, de aller fleste av dere medlemmer av NJ, har fortalt oss at dere setter pris på magasinet. Et blad med fast deadline og plassbegrensninger gir opphav til en type journalistikk og presentasjon som har mange fordeler. Det er vanskelig å gjenskape opplevelsene av gjennomredigerte flater, tilhørighet og konsentrasjon digitalt. 

Likevel har altså Journalistens redaktør, styre og generalforsamling gått inn for nedleggelse. Vi mener det gir de beste mulighetene til å utvikle nyttig og interessant dekning av faget og bransjen i årene framover. Papirutgavens annonseinntekter er kraftig redusert. Det er flere år siden nettutgaven rykket fra økonomisk og der ligger også de nye mulighetene til inntekter. Rundt 60 prosent av fagbladets inntekter er kommersielle, snaut 40 prosent kommer fra NJ-abonnentene.

For å bringe økonomien i balanse, er det nødvendig å redusere kostnadene. En heldigital strategi gjør det mulig, mens en fortsatt satsing på to plattformer kunne ført til lavere journalistisk produksjon og langvarig usikkerhet. Bransjens alvorlige problemer og nedbemanning i redaksjonene, gjør det også vanskeligere for NJ å yte ekstra bidrag.

Til høsten kommer nettavisa i ny utgave. Vi får større mulighet til dybde i undersøkelsene, datastøttet journalistikk og lengre reportasjer. Neste år er planen å lansere en innlogget nettavis på toppen av den åpne, slik at NJ-medlemmer og andre abonnenter får ekstra fordeler og opplevelser. Det vil forhåpentlig gjøre at den sterke veksten vi har opplevd på nett, fortsetter.

Fagbladets oppgave er kritisk og uavhengig journalistikk. Det kan aldri være full enighet om hvordan dette best kan gjøres og hvordan stoffområdene skal prioriteres. Et fagblad som bare mottas med et vennlig nikk, har beskjeden faglig verdi. Journalisten må både utfordre og provosere.

Vi skal forsøke å gjøre dette både grundigere og livligere, selv om redaksjonen blir mindre. Det blir krevende. Dere kjære lesere og journalist-kolleger kan hjelpe oss med kritikk, tips og kommentarartikler. Dere kan delta i en kollektiv innsats for å styrke journalistikkens kår og kvalitet, dele erfaringer med kolleger landet rundt og vise fram verktøy og fotellermåter som fungerer ekstra godt. I denne dugnaden har den digitale plattformen også store fortrinn.

God sommer!

 

 

 

Powered by Labrador CMS