Amedia: 45 regler for etikk og samfunnsansvar

– Nordkoreansk kakeglasur. Slik karakteriserer ledelsesekspert Elin Ørjasæter sju sider etikk de ansatte i konsernet må forholde seg til.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Denne uken fikk alle ansatte i Amedia sommerhilsen fra konsernsjef Are Stokstad. Samtidig er det sendt ut «retningslinjer for etikk og samfunnsansvar» som de ansatte skal følge. 

Der er det stilt opp 45 regler over sju sider. Reglene berører blant annet ansattes plikter og personlig adferd.

– Tåpelig

Elin Ørjasæter har skrevet flere bøker om ledelse, underviser i personalledelse ved Markedshøyskolen og sitter i Kringkastingsrådet. Hun råder de rundt 3.000 ansatte i Amedia til å ta de 45 punktene fra ledelsen med et skuldertrekk og et smil.

– Når det står noe så tåpelig som at man ikke har lov til å ødelegge sitt eget omdømme på sosiale medier, kan verken arbeidsgiver eller arbeidstaker tas på det. Grunnlovens regler om ytringsfrihet vil i et gitt tilfelle ha forrang foran en slik intern regel, sier Ørjasæter.

Hun mener også det meste av det andre i dokumentet er regulert gjennom lov og tariffavtale. Og skulle det komme til en konflikt mellom arbeidsgiver og en ansatt, er det arbeidsrettslig praksis som gjelder.

Ørjasæter mener punkt nummer 31 går lengst. Det sier at engasjement i eksterne verv og posisjoner ikke må «ha et omfang eller være av en slik art at det går ut over arbeidsforholdet eller kommer i konflikt med konsernets interesser.» Redaksjonelt ansatte må særlig passe seg «også på fritiden».

– Den er mest kontroversiell. Som personaldirektør ville jeg aldri godkjent noe sånt. Det høres ut som en generell advarsel mot å engasjere seg på fritiden. Det er lite sympatisk.

Ledelseseksperten mener generelt at tonen i hele dokumentet er uklok.

– Punktet om at medarbeidere skal opptre lojalt er allerede dekket av lojalitetsplikten. Retningslinjene heller nordkoreansk kakeglasur over bedriften og gir inntrykk av at ledelsen har forlatt en åpen linje.

Ørjasæter syns de sju sidene kunne vært redusert til én. 

– Dette er en underlig saus av selvfølgeligheter med referat fra loven og noen forsøk på innstramminger. Det er også noen små fornuftige regler her.

På den positve siden trekker Ørjasæter fram at det er fint personalhåndboken sier at folk i det som omtales som personlige forhold ikke skal rapportere til hverandre. Hun liker også at det slås fast at korrupsjon skal bekjempes.

Men hun advarer om at mellomledere med disse retningslinjene kan tro de har mer makt enn de faktisk har.

– Det er en stor fare, men lovverket går foran.

Tidsbruk

Høyskolelektoren reiser spørsmål ved tidsbruken Amedia har brukt på dokumentet.

– Her var det mange ord. Det ser ut til at noen i staben i Amedia har veldig god tid? Det er jo litt morsomt, bransjesituasjonen tatt i betraktning.

– Reglene hadde vært nyttige om de hadde vært skrelt ned til maksimalt én side, for eksempel bestående av dette med korrupsjon.

Slik detaljstyring sier hun er blitt mer og mer vanlig i arbeidslivet.

– Dessverre. Men norsk lov gjelder, så slike regler blir bare en unødvendig krykke og har stort sett ingen funksjon.

Rådet til bedriftene er i stedet å ta tak i reelle problemstillinger og diskutere dem med dem det gjelder når det oppstår situasjoner. Og gjeldende rettspraksis sier hun er en bedre rettesnor enn slike regler. 

Åpenhet

Amedia svarer at de er lovpålagt å ha retningslinjer for samfunnsansvaret, og minner om at de gjelder alle de 3.500 ansatte i konsernet, inkludert trykkerivirksomhet i Russland. 

Direktør for utgiverspørsmål Stig Finslo viser også til at det i retningslinjene og følgebrevet som er sendt ut står at konsernet vil forsvare ytringsfriheten, og medieetiske regelverk som Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten.

– Vi hadde etiske retningslinjer i både A-pressen og Edda Media. Nå har vi samlet dem i et felles dokument for hele konsernet, sier Finslo.

Han begrunner reglene med viktigheten av å være transparent overfor både egne ansatte og kunder og andre eksterne parter på hvilke verdier selskapet står for. 

Til punktet om oppførsel i sosiale medier sier Finslo de ansatte har et ansvar som strekker seg videre enn kun til arbeidstiden.

– Dette har vi hatt lange diskusjoner om. Og vi legger ingen begrensninger på ytringsfriheten, men sier at de ansatte i sine ytringer må være seg bevisst at de har profesjonell rolle som strekker seg ut over arbeidstiden som gjør at private ytringer også kan påvirke publikums oppfatning av den jobben de har f eks som uavhengige journalister.

Finslo viser til at reglene som er nedfelt er vanlig i de fleste store selskaper. 

– Man kan alltid diskutere omfanget. Det vi har skrevet er minstekrav. Du kan finne mer omfattende regler og mindre omfattende regler andre steder. Men dette føler vi oss bekvemme med, sier Finslo, og understreker at reglene gjelder alle sider ved virksomheten, også salg, distribusjon og trykkeri. 

Til uttalelsen om at reglene er nordkoreansk kakeglassur, sier Finslo at han har begrenset kunnskap om den nasjonen.

– Jeg har nok ikke så god kjennskap som Ørjasæter, men om hun vil lære bort noe kan jeg lytte. Men hennes reaksjon tyder jo på at vi berører noe betydningsfullt. Og vi gjør det i full åpenhet.

Regler

Konserntillitsvalgt Eva Stenro i Amedia sier retningslinjene er meislet ut av de gamle reglene som lå i A-pressen og Edda Media. Hun mener det er bedre med tydelige regler for hva som forventes av de ansatte, enn at ledere skal operere ut fra skjønn.

– Jeg vil heller ha tydelige føringer på hva som er forventet og akseptert enn at det på slump blir opp til hver enkelt leder.

– Ørjasæter advarer om at reglene kan gi mellomledere en tro på at de har større makt enn de faktisk har?

– Det kan det være en fare for. Men norsk lov står uansett over.

– Ingen problemer

NJ-advokat August Ringvold sier til Journalisten at han ikke ser noen problemer med retningslinjene konsernstyret har vedtatt.

– Dette er retningslinjer som gjelder, så vidt jeg kan se, alle ansatte og ikke bare journalister.

– Etter mitt syn griper ikke dette inn i den private sfære på en inngripende måte. Man må huske på dette retningslinjer ikke bare laget for journalister men for alle som har arbeidsforhold i Amedia.

Powered by Labrador CMS