- Ukepressen må verdiskape

Det døve øret uke- og magasinpressen tidligere har vendt etikkrøkterne må vendes i ny retning, mener generalsekretær Kjersti Løken Stavrum.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Denne uken fikk redaksjonen i magasinet Costume smake på hvordan det er å gå på en smell i PFU. I alt fire klager var rettet mot magasinet. To av dem fra generalsekretæren selv. Disse endte med fellelse. En klager fikk ikke medhold. En klage på en annonse i bladet ble lagt frem for PFU med forslag om forenklet behandling, altså at sekretariatet hadde konkludert med «ikke brudd».

I ettertid har Presseforbundet med generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i spissen mottatt spørsmål om planen nå er å “røske opp” i denne delen av mediebransjen. 

- Men det er ikke vår oppgave. – Da må folk heller klage, mener hun.  

Lite kritisk

Generalsekretæren understreker at PFU ikke driver med oppsøkende virksomhet, men forholder seg til konkrete klager. Og dem kommer det forsvinnende få av mot ukepressen. 

Generelt kommer ofte det klager fra folk som er utsatt for kritisk journalistikk. Folk klager også etter å ha blitt provosert. 

- Det ser vi ikke fra ukepressen, sier Løken Stavrum. 

Hun liker ikke “å kaste om seg” med initiativretten. Den vil hun ikke skal brukes for ofte, men heller i prinsipielle saker. Slik som med Costume. Hun mener utvalgets uttalelse gir viktige signaler utover ukebladbransjen.

Og, sier hun, selv om en artikkel har reklameverdi for produktet eller bedriften som omtales, betyr ikke det at den bryter mot de presseetiske konseptene. 

Publikummets etikk

Selv om Varsomplakaten ikke hindrer at en artikkel kan ha reklameverdi, er det ofte slik at publikum er opptatt av dette og gjør seg etiske refleksjoner hvis de oppfatter at noen eller noe får for mye reklame.

Utgangspunktet for journalistene burde være at leserne er oppgående og lett har tilgang til de samme kildene og samme fakta som journalistene.

- Kritikken om at ukepressen bare promoterer produkter, har forlagene vært ganske døve for. All aktivitet i redaksjonene burde, fordi journalistene er relativt godt betalt og flinke folk, bli vurdert ut fra verdiskaping. Det redaksjonen bidrar med bør la seg knytte opp mot en definisjon av kvalitet, og opp mot en konkretisering av samfunnsoppdraget, sier hun. 

Løken Stavrum mener ukepressen, som hun en gang var del av da hun satt som redaktør i KK, alltid har hatt et viktig samfunnoppdrag. Ukepressen har bidratt med viktig kunnskap og journalistikk på blant annet helse, stil og design, kosthold, mental helse og relasjoner. Den oppgaven mener jeg ligger der fremdeles. Med stil og design mener hun blant annet klesproduksjon. Likevel var det ikke fra denne delen av mediene det ble stilt størst krav til blant annet Moods of Norway for å få klarhet i hvor deres klær ble produsert. 

- Nei, de kunne vært mer kritiske. Men kildekritikk er en svakhet i mange redaksjoner. Alle trenger å minnes om at kilden aldri er der for å gjøre journalistene en tjeneste.

Tar selv kritkkk

Selv holder hun flere ukeblader og magasiner. Deriblant Costume. Og det er ikke for å lete etter presseetiske brudd, men fordi hun har glede av dem. 

Nylig avgått Costume-redaktør Vanessa Rudgjord skriver i en sms tilDagbladet at hun tar selvkritikk etter at bladet er felt i PFU. Samtidig er hun glad for at utvalget så nyhetens interesse i sakene.

- Og la det være klart - med dommene som fasit, er jeg den første til å ta selvkritikk.

Forlagsdirektør Gry Bjørhovde i Bonnier Media sier til Kampanje at de tar PFU-kjennelsen til etterretning

 - Vi legger nå denne saken bak oss og jobber videre med å lage Norges beste og største motemagasin. Det er en spennende tid med store muligheter både på trykk og digitalt, og vi har for tiden et sjefredaktørbytte, så det er mye som skjer.

Sammenblanding

Samme dag som PFU behandlet klagene mot Costume, fortalte Natt & Dag at StyleMags redaktør Celine Aagard har egen blogg hvor blant andre kleskjeden Hennes & Mauritz er en stor annonsør. Natt & Dag skriver til at Aagard stiller på forsiden av sitt eget magasin og at kleskjeden “name-droppes” i dette intervjuet. 

Ifølge gratisavisen har Aagard flere innlegg hvor produkter får positiv omtale, og at opp mot hvert femte innlegg er kjøpt og betalt. Blant annet henter gratisavisen fram dette innlegget om Aagards perfekte morgen hvor det er merket med annonsesamarbeid. 

KK-redaktør og Aagards sjef, Gjyri Helen Werp, sier til Natt & Dag at det var hun som ønsket Aagard på forsiden i og med det var et jubileumsnummer, og at forholdet med bloggen er regulert i arbeidsavtalen med Aller Media. 

På spørsmål fra Journalisten om hva arbeidsavtalen sier og hvor heldig hun mener det er å ha redaksjonelle medarbeidere som også har kommersielle blogger, svarer Werp:

- Det er vesentlige forskjeller mellom denne saken og de to sakene i Costume. Stylemag har vært helt åpne i omtalen av Celines blogg. Det er ingen hemmelighet at hun har en prisbelønt blogg med et stort antall følgere. Men vi er alltid åpne for innvendinger og vil gå nøye gjennom saken også sett i lys av fellelsene i PFU, for å være helt sikre på at presseetiske retningslinjer blir fulgt. 

Kjenner seg ikke igjen

Aagard selv sier til Journalisten at annonsene på bloggen er det Aller-selskapet AdLink som selger og at de kommersielle flatene er tydelig merket. Hun kjenner seg heller ikke igjen i Natt & Dags påstander. 

-  At det er positive omtaler på min blogg, er rett og slett så enkelt som at mine lesere ønsker inspirasjon, og ønsker ikke lese om hva jeg faktisk ikke liker- selv om det er mye, skriver Aagard i en e-post. 

Hun legger til at bloggen har eksistert i åtte år og at hun i dette tidsrommet har hatt ytterst få kommersielle samarbeid. Og at disse er merket etter gjeldene regler fra forbrukerombudet.

Redaktøren skriver at hun vil gå gjennom de siste dagers saker, og ikke minst vær varsom plakaten for å unngå noen form for misforståelser. Hun understreker at det er tilfeldig at det er kampanje fra H&M akkurat nå. 

- Å påstå at det er en kobling til H&M fordi jeg forteller at jeg er opptatt av at jeg også kan handle klær i billigkjeder syns jeg blir å dra den vel langt. Det var et sitat for å fortelle leseren at man ikke nødvendigvis må ha dyre klær for å ha bra stil. Akkurat som at folk sier de handler på Rimi, eller drikker cola.

- I samme setning forteller jeg at jeg er opptatt av å bruke klær jeg har hatt i mange år, og at ikke alt må være nytt fra topp til tå hver dag.

 

Powered by Labrador CMS