Schibsted selger TV 2-aksjene

Schibsted selger sine aksjer i TV 2 til Egmont og A-pressen for 1,15 milliarder kroner. De to vil heretter eie halvparten hver av TV 2.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Regnskapsmessig gevinst for Schibsted er på 940 millioner kroner, heter det i en melding fra selskapet. Schibsteds andel av TV 2 tilsvarer 33,37 prosent og salget priser TV 2 til 3,7 milliarder.

Egmont og A-pressen har tilsvarende andeler i TV 2 og har sammen med Schibsted forkjøpsrett på hverandres aksjer, i følge en avtale mellom partene. Egmont har vært medeier i TV 2 siden starten i 1991, mens A-pressen kom inn i 1995. Etter kjøpet av Schibsted-aksjene, vil Egmont og A-pressen eie halvparten hver av TV 2.

Minoritetsaksjonærene, som eier 0,06 prosent, vil bli tilbudt samme pris som Schibsted for sine aksjer, heter det i en pressemelding fra A-pressen.

- Som medeiere i TV 2 har vi alltid vært opptatt av selskapets langsiktige utvikling. TV 2 er i dag Norges sterkeste merkevare, og A-pressen og Egmont deler ambisjonen om at TV 2 også i årene som kommer skal stå sterkt. Vi har sammen vurdert markedet og konkurransebildet for TV 2 noen år fram i tid. Det vi ser er en rivende utvikling på internett og TV, som gjør at det skapes mange nye tilbud til forbrukerne og at konkurransen vil tilta. A-pressen og Egmont har et felles ønske om å gi TV 2 langsiktighet, stabilitet og nødvendig handlefrihet i møte med denne fremtiden, sier konsernsjef i A-pressen Alf Hildrum og konsernsjef i Egmont Steffen Kragh i en felles erklæring.

Avtalen er betinget av godkjennelse i Schibsteds ASAs styre den 2. november og innebærer endelig oppgjør for hele kjøpesummen per 10. november.

Powered by Labrador CMS