TV 2 satser nytt og dyrt

I løpet av året vil TV 2 være på plass med sendinger i fire kanaler, skriver Dagsavisen. TV 2-resultatet faller kraftig etter første halvår.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TV 2-konsernet tjente bare to millioner kroner før skatt i andre kvartal, mot et resultat på 105,5 millioner i samme periode i fjor. Inntektene stiger, men kostnadene øker dobbelt så mye. Kjøpet av eksklusive rettigheter til norsk fotball og store tap i TV 2 Zebra og Kanal 24, er årsaken.

Øivind Johannessen, konserndirektør for økonomi og finans i TV 2, sier til Dagsavisen at 2006 er et viktig år for selskapets posisjonering.

Allerede sender TV 2 i hovedkanalen TV 2 og i TV 2 Zebra. I løpet av september skal filmkanalen være på lufta, og senere, trolig i desember, kommer den nye nyhetskanalen. Satsingen gjenspeiler seg i det noe dårligere resultatet som TV 2 presenterte i går.

– Hele TV 2s nyhetsorganisasjon kommer til å lage stoff til alle plattformer. Vi skal nyttiggjøre oss innholdet i den kanalen som først kan nyttiggjøre seg det, sier konsernsjef Kåre Valebrokk.

Det er fortsatt uklart hvor mange nyansettelser som trengs for å få den nye nyhetskanalen i gang. «Mange», ifølge Valebrokk, men verken han eller Johannessen ønsker å tallfeste det. Det er for tidlig i prosessen. Men kanalen kommer til å bemannes dels gjennom nyansettelser og dels gjennom journalister som allerede arbeider innenfor TV 2-systemet.

TV 2 Zebra har så langt gått med et betydelig underskudd, 67,9 millioner kroner, men eierne, TV 2 og Telenor, sier seg fornøyd med seertallene og forventer et positivt resultat fra neste år.

Powered by Labrador CMS