innholdsmarkedsføring (61)

Morgenrutinen:

Men vet også VG Partnerstudio leverer vesentlig innhold i innholdsmiksen til VG på mange områder redaksjonen har måttet nedprioritere.

Vil at annonsene skal godkjennes av redaktørene. Se de fire punktene klubben krever.

Innholdssjef Svein Arne Haavik forventer at VGs reklameselskap går fra 15 til 30 ansatte på to år.

Den samme personen som skriver objektivt den ene dagen kan skrive annonsørinnhold den neste.

Aftenpostens kjente miljøjournalist Ole Mathismoen stiller gladelig opp på samarbeidet med Statoil. Oljejournalist og konsernkollega Erlend Skarsaune i Stavanger Aftenblad sier bestemt nei.

Forvirring rundt begreper som “annonsørinnhold” gjør det vanskelig for folk å vite når de blir utsatt for reklame i aviser og på nett, viser undersøkelse.

En ny trend med nisjenettsteder som er bygget rundt innholdsmarkedsføring kan gjøre det dyrt å holde på den kostbare journalistikken.

ARENDAL (Journalisten): Sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad kaller Forbrukerombudet reaksjonært.

Ny content-avdeling hentet inn erfarne pressefolk.

Norges største avis øker satsingen på innhold som kan lokke annonsørene, i samarbeid med andre mediehus i Schibsted.

Reagerer sterkt på at ombudet gir anvisninger og blander seg inn i presseetikken.

Tjener allerede gode penger på redaksjonelt innhold, nå står innholdsmarkedsføring for tur. 

Skillet mellom journalistikk og markedsføring er under betydelig press.

Gjennomførte aksjon mot skjult reklame i Norges fire største nettaviser.

PR-student Frida Marie Grande roper varsko etter å ha undersøkt hvordan leserne oppfatter annonsørinnhold.

Kan ende med saftig lovbruddsgebyr hvis mediene bryter markedsføringslovens krav om å skille reklame fra redaksjonelt innhold.

Kommentar: Det er for tidlig å friskmelde eller fordømme innholdsmarkedsføring.

Forstudie viser at leserne ikke lar seg forvirre av tekstlik reklame.

Sider