Kommunikasjonsdirektør

Firma
ISCO Group AS
Søknadsfrist
30.03.17

Nasjonalmuseet er Norges største museum og har årlig rundt 700.000 besøkende. Vi samler og bevarer, stiller ut og formidler landets mest omfattende samlinger av kunst, arkitektur og design. Museet driver forsknings- og utviklingsarbeid på samling og formidling - og har et variert utstillingsprogram som vises i våre museumsbygninger i Oslo og som vandreutstillinger i inn- og utland. Nasjonalmuseet har i dag 150 ansatte med høy kompetanse innen ulike fagområder.
 

Kommunikasjonsdirektør

I 2020 flytter Nasjonalmuseet inn i et nytt, attraktivt kulturbygg på Vestbanen i Oslo. Det nye bygget blir med sine 55.000 kvm et av de største museene i Nord-Europa. Museet vil bli en dynamisk arena for møte mellom publikum og den visuelle kunsten og vil representere en unik anledning til å samle og eksponere norsk kunst.

Nasjonalmuseet søker nå en nytenkende, offensiv og dyktig leder for virksomhetens interne og eksterne kommunikasjon. Kommunikasjonsdirektøren vil være sentral i utviklingen av ny og helhetlig strategi for museets kommunikasjon frem mot åpningen på Vestbanen.

Stillingen innebærer bred nasjonal og internasjonal samfunnskontakt, og vil by på noen av de mest spennende kommunikasjonsutfordringene i norsk kulturliv i mange år fremover. Kommunikasjonsdirektøren vil samarbeide tett med museets nye direktør og vil inngå i hennes ledergruppe. Kommunikasjonsavdelingen har i dag tre seksjoner med til sammen 30 medarbeidere og en viss reorganisering ansvarsområdene kan bli aktuelt.

Vi søker nå kandidater som kan kjenne seg igjen i følgende ideelle kvalifikasjoner:

Kompetanse og erfaring

  • Relevant høyere utdanning, gjerne journalistisk eller kommunikasjonsfaglig
  • Solid erfaring fra arbeid med både strategisk og operativ kommunikasjon
  • Erfaring fra utviklingsprosesser og kommunikasjon internt
  • Bred samfunnsorientering og kunnskap om kulturfeltet
  • Erfaring fra ledelse og utvikling av en kommunikasjonsenhet
  • God kjennskap til et mediebilde i stadig forandring
  • Erfaring med eller fra presse og media
  • Kunnskap om digitale plattformer og virale prosesser

Personlige egenskaper

  • Strategisk og helhetlig orientering, godt overblikk
  • Gode samarbeidsevner – kunne motivere og inspirere
  • Evne til å finne de gode historiene i en kompleks medieverden
  • Meget god skriftlig og muntlig kommunikasjonsevne, både på norsk og engelsk
  • Nytenkende, nysgjerrig og mulighetsorientert
  • Evne å skape engasjement og oppslutning, både internt og eksternt
  • Offensivitet, initiativ og gjennomføringsevne

For nærmere informasjon om stillingen ta gjerne kontakt med Geir Fottland i ISCO Group,
tlf. 22 06 87 00 eller e-post [email protected].
Vennligst registrer søknad og CV snarest og senest innen 30. mars 2017.

Søk på stillingen her

Søknadsfrist: 30.mars 2017

 

ANDRE LEDIGE STILLINGER:

Les også

Pressen frykter etterfølgeren ikke blir god nok og vil føre til mindre innsyn.

For bilder på søkemotoren Bing betaler Microsoft fra 195 kroner og oppover. Les hva seks skandinaviske fotografer fikk da Microsoft kjøpte bildene deres.