– Medieinvestorene overreagerer

Det er dystre dager på børsen, men den voldsomme nedgangen i medieaksjer er en overreaksjon, mener medieanalytiker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi skjønner det ikke.Vi har ikke sett noe lignende noensinne. Det har vært nedgang innen sektoren før, men da har det vært basis for det, nå er det vanskelig å forstå, sier medieanalytiker Henrik Schultz til Journalisten.

Markedet er nervøst akkurat nå, men det er ikke noe konkret grunnlag for at medieaksjene går så mye ned, legger Schultz til. Analytikeren i den islandske banken Kaupthing i Oslo har fulgt de skandinaviske medieaksjene nøye de siste årene.

Mecom-aksjen spesielt volatil

Mecom-aksjen har falt fra 49 pence 2. januar til 23,25 pence i formiddagens handel i London (10:50). – Du kan si det samme om Schibsted, Metro eller Modern Times Group (MTG), men Mecom er spesielt utsatt fordi selskapet har kjøpt mye på kort tid og har høy gjeld, hevder Schultz.

Følg lenkene i teksten for å se den nedadgående aksjeutviklingen for Schibsted, svenskeide Metro International og den svenske tv-giganten MTG.

– Alle risikoinvesteringer, som høyt belånte selskap, får virkelig juling akkurat nå, men frykten er overdrevet, også når det gjelder Mecom. Det britiskeide medieselskapet er et av dem som får mest juling nå og skal mest opp senere.

Ingen tro på mediedød

– Medieaksjer er ille ute å kjøre på to måter: de er både sykliske – i enhver tid med økonomisk uro flykter folk til ‘sikre plasseringer’ – og bransjens forretningsmodell er truet, sa Nick Ward, medieanalytiker i Panmure Gordon & co til Journalisten for to uker siden. Den siste biten er Schultz uenig i:

– Mediebransjen har overlevd lenge på tross av dommedagsprofetier. Det vil alltid være et behov for kommunikasjonskanaler, for annonsekanaler, for å utveksle nyheter og tilbud på en eller annen måte. Mediehus vil alltid eksistere. Jeg tror ikke på noen katastrofe, men vi er forberedt på at vi kanskje må justere forventningene for medieaksjer noe ned, sier Schultz.

Powered by Labrador CMS