Kulturminister Trond Giske mener man først ser om Eddas utenlandske eiere legger vekt på langsiktighet når regnskapstallene blir røde. Foto: Birgit Dannenberg

Giske redd Murdoch

Kulturminister Trond Giske er ikke redd utenlandske medieeiere, med mindre de heter Rupert Murdoch da.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Litt over to år etter at David Montgomery og hans Mecom gjorde sitt inntog i norsk medieindustri gjennom oppkjøpet av Orkla Media, kan han være på vei ut igjen. Før helgen begynte spekulasjonene om Edda Media er til salgs.

– Prøvestein

Journalisten intervjuet kulturminister Trond Giske før sommeren til en lengre reportasje til neste utgave av Journalistens magasin.

– To år etter Mecoms inntog i norsk mediebransje, hvordan vil du si det har gått?

– Det er jo veldig gode tider for pressen i Norge generelt, for det er en høy konjunktur med store annonseinntekter. Så vi vet jo egentlig ikke hva som skjer i de tøffe tidene. Jeg har aldri vært bekymret for at det skal gå dårlig med norske aviser i oppgangstider og høykonjunktur, selv om det finnes noen eksempler på at det er tatt ut penger i noen aviser og Edda har vært gjennom tøffe omstillinger.

– Men så er det jo første og fremst et spørsmål om eierne vil gå med røde tall en periode når konjunkturene er lave med sikte på å beholde et godt redaksjonelt produkt i vente på at tidene blir gode igjen.

– Ikke bekymret

Det er mange internasjonale eiere i den norske mediebransjen, som tyske ProSiebenSat1 (TVNorge, Radio Norge og Radio 1), svenske Moder Times Group (P4 og TV3), Bonnier (magasiner), danske Egmont (TV 2 og Hjemmet Mortensen) og Aller Gruppen (Allers og Se og Hør).

– Har vi behov for lover som begrenser internasjonalt eierskap?

– Jeg mener vi skal leve med det til evig tid. Jeg er ikke bekymret for utenlandske eiere, jeg er bekymret for dårlige eiere. Og jeg tror norske eiere kan være like dårlige som utenlandske. Mange av de utenlandske eierne vi har i Norge er gode. Om vi har de svenske eller danske mediehusene i Norge kan være en berikelse. Mange av disse er langsiktige og seriøse publisistiske som Schibsted og Edda, A-pressen.

Rupert bekymrer

– Ikke nok med det så eier norske mediehus i andre land også. Så lenge våre mediehus har ønske om og lykkes med å vokse i utlandet, må utenlandske aktører få lov til å vokse i Norge.

– Så om Rupert Murdoch kjøpte Schibsted så hadde du ikke vært bekymret for det?

– Jeg hadde vært bekymret for det … min bekymring hadde vært hva slags publisistisk filosofi som lå til grunn for kjøpet og det kunne nok gjort meg mer skeptisk til Murdoch enn til Bonnier. Men det er ikke fordi de er utlendinger. Et godt norsk eierskap sikrer hovedkontor og beslutninger tas i Norge, derfor er det viktig med norsk eierskap i norske medier.

Powered by Labrador CMS