Adressa tviholder på Finn

Schibsteds bud på 540 millioner kroner var ikke nok til at Adresseavisen vil gi slipp på sin aksjepost i pengemaskinen Finn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Rubrikkannonser, både på papir og nett, er et av Adresseavisens kjerneprodukter. Samtidig er Finn.no en strategisk viktig del av Adresseavisens nettsatsing og et salg av eierandelen i Finn.no er derfor ikke noe Adresseavisen ønsker, skriver selskapet i en børsmelding.

Adressas styreleder Kaare M. Gisvold og konsernsjef Per Axel Koch fløy i går kveld til Oslo for å orientere om Adresseavisens beslutning.

Overrasker

– Adresseavisen vurderer Finn.no som et av Europas mest attraktive selskaper innenfor internett og digitale tjenester og ønsker derfor å bidra til fortsatt vekst og positiv verdiutvikling for Finn.no, skriver Adresseavisen videre i meldingen til Oslo Børs.

Henrik Schultz, medieanalytiker i Kaupthing i Oslo, er litt overrasket over at Adressa velger å holde fast på eierandelen tross det han betegner som et sjenerøst tilbud i dagens marked.

– Jeg synes det er litt rart å si nei takk til 540 millioner, som er et veldig raust tilbud, men det er jo mange i medieindustrien som mener Finn, og medieaksjer for øvrig, er verdt mye mer enn hva de er priset til nå. Samtidig vet jeg ikke om det gjør så mye i det lange løp, men det er en interessant utvikling.

Ønsker flertall

Schultz tror at Polaris og Schibsteds Media Norge-konstellasjon uansett vil arbeide så nært sammen at det praktisk sett ikke kommer til å bety så mye. Men han har bitt seg merke i at Schibsted-sjef Kjell Aamot under siste kvartalspresentasjon sa at investorer her hjemme og internasjonalt var veldig opptatt av at selskapet eide 50 prosent av Finn.

– Det er klart at Aamot har jo en helt annen dialog med investorene, men jeg oppfatter ikke dette – om de eier 49, 50 eller 51 prosent av Finn – som veldig viktig med tanke på konsolideringen i markedet.

Powered by Labrador CMS