Tilbakeviser Aftenposten-oppslag

Ifølge Aftenposten drev NRK Sami Radio intens jakt på medlemmene av The Black Sheeps. Foto: Anne Liv Ekroll/NRK

Tilbakeviser Aftenposten-oppslag

NRK tilbakeviser at journalister fra Sámi Radio ble kastet ut fra sitt hotell i Århus i helga.

Reporterne i Sámi Radio var booket inn på samme hotell som The Black Sheeps under Melodi Grand Prix Junior-finalen i Århus i helga. Men ifølge uttalelser til Aftenposten fra NRKs prosjektleder for MGP jr, Eva Rutgerson Bie, ble NRK Sámi Radio-reporterne så overivrige at de endte med å bli kastet ut fra hotellet.

– De ble kort og godt for nærgående. Det ble ganske invaderende for ungene at de ikke fikk gå i fred inne på hotellet uten at de hadde en mikrofon eller et kamera opp i ansiktet. (…) Vi reagerte på at ivrigheten tok litt overhånd, siterer Aftenposten Rutgerson Bie på i tirsdagens avis.

Feilbooking

Aftenpostens oppslag får stå for avisens regning. Og at Sámi Radio-reporterne ble kastet ut stemmer ikke, de ble bare flyttet til et annet hotell, hevder Eva Rutgerson Bie til Journalisten.

Hun forklarer hendelsen med at NRK Sámi Radio på grunn av en misforståelse var booket inn som en del av NRKs MGP-delegasjon, og da dette ble oppklart av Danmarks Radio ble de nødt til å bytte til pressehotellet.

– Dette var helt uproblematisk, og hadde ingenting med overivrighet å gjøre, sier Rutgerson Bie.

Direkte sitat

Aftenposten-journalist Arve Henriksen presiserer at han ikke har noe ønske om å kritisere kolleger, men står ved oppslaget i dagens avis.

– NRKs prosjektleder Rutgerson Bie var veldig åpen, og alt som står i avisen er basert på direkte sitater fra henne, sier Henriksen. Også han var booket inn og bodde på deltakerhotellet, men fikk i motsetning til NRK Sámi-reporterne bo der under hele arrangementet.

Etter det Journalisten erfarer ble NRK-reporterne før utkastelsen beskyldt for å «løpe rundt i gangene som gale, i sin jakt på Black Sheeps». Mens Henriksen ikke ønsker å kommentere saken, utover det han allerede har skrevet i avisen, tilbakeviser Rutgerson Bie påstanden.

Intern oppvask

Hun innrømmer likevel at enkelte redaksjoner både i og utenfor NRK gikk «litt over streken», i sine henvendelser til Black Sheeps. Noe som ifølge Aftenposten har ført til intern oppvask i NRK.

– Jeg var selv ikke der, så jeg kan ikke ta stilling til nøyaktig hva som skjedde og hvor alvorlig eventuelle overtramp var. Nettopp derfor er det viktig at vi tar en gjennomgang på dette, for å se hvilke regler som bør gjelde for slike arrangementer og hvordan de følges opp. Dette handler om barn, og da må det viktigste være å beskytte barna, kommenterer NRKs kommunikasjonssjef Sigurd Sandvin oppvask-påstanden med.

Leste VVP for pressen

I «Oppvask-saken» skriver Henriksen også at «nordisk presse kort tid før finalen lørdag kveld fikk høytlesning fra pressens egen vær varsom-plakat fra Rutgerson Bie».

– Jeg har vært med på liknende arrangementer siden 1986, men aldri opplevd noe liknende, sier Henriksen. Men Rutgerson Bie forsvarer opplegget.

– Dette handler om barn, og det var så stor medieinteresse for noen av deltakerne at vi, i en preventiv hensikt, følte det var helt nødvendig å lese opp VV-plakatens punkt 3.9 og 4.8 for journalistene, sier Rutgerson Bie.

Av hensyn til barna ble det også krevd at alle nasjonale medier som ønsket intervjuer måtte intervjue begge de norske finalebandene.

– Bortsett fra NRK Ukeslutt, aksepterte alle medier dette, forteller Rutgerson Bie.

Journalisten har ringt nyhetsredaktør Ravdna Nilsdatter Buljo i NRK Sámi Radio for kommentar, men har ikke lykkes å få kontakt.

Annonser

Stikkord:

Ledige stillinger:

Les også

Journalisten besøkte redaksjonen for å se hvordan de forbereder seg til lansering i juli. 

Morgenrutinen:

I tillegg er hun ikke særlig glad i saker sakset fra utenlandske medier med titler som «Sarah (27) ble tatt for sex med elev – klarer ikke å slutte å smile».

BILDET:

Med fotoutstillingen «Jeg elsker» ønsker fotografen å bryte tabuer.