Per Axel Koch. Foto: Thor Nielsen

Fokuserer på deler av Edda

Polaris kan gå sammen med Berner om et bud på Edda, men er primært lysten på deler av medieselskapet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tidligere denne måneden ble det kjent at Polaris Media vurderer å gå sammen med Berner Gruppen om et bud på Edda Media. Men Polaris er mest interessert i virksomheten nord for Dovre.

Dialog

I sommer gjorde konsernsjef Per Axel Koch det klart at Polaris kunne tenkt seg å kjøpe virksomheten til Edda i Møre og Romsdal med Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke i spissen.

Koch forteller at det har vært møter med Dagbladets eier Berner Gruppen og Polaris Media.

– Vi har snakket med Berner de siste ukene for å se hvilke muligheter vi har, men vi har ikke konkludert ennå, sier Koch til Journalisten.

Han forteller at det ikke er mulig for Polaris å gi bud på hele Edda Media. Samtidig viser han til sitt utspill fra i sommer om at det først og fremst er virksomheten i Møre og Romsdal som er av interesse.

– Vi vil ikke endre på strategien, sier Koch.

Må selge?

Dersom A-pressen skulle bli kjøperen av Edda Media, vil det nye selskapet krysse de regionale eierskapsbegrensningene innen mediesektoren. Deriblant i området der Polaris gjerne vil inn.

Koch i Polaris forteller at de ikke har hatt noen dialog med A-pressen om et eventuelt kjøp av virksomheten i Møre og Romsdal.

Konserndirektør Thor Gjermund Eriksen sier til Journalisten at A-pressen naturligvis vil forholde seg til lovverket, men indikerer samtidig at det ikke er noe ønske om å selge seg ned i eller ut av områder hvor lovverket legger begrensninger.

Også rundt Oslofjorden vil et sammenslått Edda og A-pressen møte på problemer i forhold til eierskapsbegrensningene. I Østfold og Telemark vil et nytt konsern ha flere aviser, som i Skien. Spørsmålet er hvem som vil kjøpe dem.

I regionsavis-selskapet Media Norge er man ikke spesielt interessert i for eksempel Varden eller Østlandets Blad.

– Det er lite interessant, og så har det heller ikke vært på agendaen vår, sier konsernsjef Didrik Munch.

Powered by Labrador CMS