– Nå trenger jeg virkelig en lett brekksak

Vaktsjef viser kortene. Twitrer fortløpende om beslutningene på desken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Twitter er det store på nettet for tiden. En hel mengde mediefolk twitrer om artikler de leser og det som skjer rundt dem. Men vaktsjef i Dagbladet.no Eugene Brandal Laran går enda lenger. Han forteller gjerne leserne om hvordan desken styrer nettavisen.

»Nå trenger vi _virkelig_ en lett brekksak laaaangt opp på forsiden, har ikke sett oss så tunge og triste på lang tid.»

Røper trafikk

Larans twitring fremstår nesten som en redaksjonslogg. Det handler om hans vurdering av hvordan forsiden ser ut, og ikke minst hvilke saker brukerne leser.

I begynnelsen var han forsiktig, Laran forsøkte seg for et halvt år siden og la ut meldinger gjennom en dag. Da følte han det var litt for mye arbeid å oppdatere Twitter og ikke alle var like åpne for hans spede forsøk.

– En kollega spurte om vi fortalte konkurrenten når vi kommer med gode saker. Jeg tror ikke det er så lett å plukke opp detaljer, snarere tror jeg det er kult for konkurrentene å se.

I ettertid har situasjonen vært en litt annen. Han forteller at han har fått gode tilbakemeldinger på meldingene.

Sjekket med sjefen

«To og et halvt oppslag liggende på vent fra dagteamet på nyhet. Får se om det blir plass på toppen i løpet av kvelden.»

– Det har vært bare positivt. Etter å ha twitret i tre dager måtte jeg si ifra til sjefen min, og det syntes han var veldig kult. Han sa han stolte på at jeg ikke skrev veldig interne ting.

I skrivende stund er det over 200 som følger det Eugene skriver på Twitter, også konkurrenter fra andre nettmedier. Det synes han er gøy, og så langt har han ikke erfart at konkurrentene legger om på sine sider når han forteller om stor økning av klikk eller om det er «godsaker» på vei ut på nettet.

– Jeg tror at når man sitter som vaktsjef så må man være såpass selvstendig og sikker på egne valg at man ikke endrer oppfatning bare en konkurrent twitrer.

Og noen ganger får også konkurrentene et klapp på skulderen, eller så gir Eugene en smekk over egen hånd.

«Ble tatt litt på senga av kidnappingssaken til VG Nett, var fengslinger tidligere i dag. Litt kjipt at vi ikke plukket det opp selv.»

Ofte får Eugene også tips om saker, kilder eller bilder. Som under opptøyene i Malmö. Da skrev han at han ønsket bedre bilder, og vips så fikk han tips fra folk som følger han.

– På sikt tror jeg dette er med på å gjøre journalistikken bedre.

Det er enkelte ting han ikke skriver om riktig ennå, som en del av de interne vurderingene som ligger til grunn. Men alt kan skje.

«Veldig bra når utviklerne våre lurer på om reporterne er «praktikanter», siden de ikke klarer å skrive «straffskyld» :)»

– Jeg synes det er kjempemorsomt. Vi har ikke noe å skjule og forsøker å være så åpne som mulig. Det er morsomt og prisverdig at Eugene tester ut nye måter å være i dialog med leserne på, sier desksjef Jon Reidar Hammerfjell.

Han forteller at de reaksjonene han har fått, har kommet over Twitter. Hammerfjell sier at det kan være at ting som kommer på en Twitter-feed kan oppfattes som uheldig, eller faktisk være det.

– Det ligger mange vurderinger bak det man gjør når man slår opp en sak i en nettavis. Det å gi lesere og konkurrenter innblikk i hvordan man tenker, er noe vi har holdt på med lenge, sier Hammerfjell og viser til at når Dagbladet.no tidligere har endret design, så har de også skrevet om det og vært i dialog med leserne gjennom debattforumet.

Her finner du Eugenes Twitter. Og her er Journalistens.

Powered by Labrador CMS