Ansvarlig redaktør Anlov Mathisen lanserer magasin i Fredrikstad. Foto: Birgit Dannenberg

=Nytt magasin

=Oslo sprer seg, nå til plankebyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra og med i dag har Fredrikstad fått sitt eget magasin i form av =Fredrikstad. Ambisjonene er store, men starten forsiktig.

Egen redaksjon

Det blir noe resirkulert innhold fra =Oslo i den første utgaven av =Fredrikstad, men ifølge ansvarlig redaktør Anlov Mathisen vil inntil tre fjerdedeler av magasinet være lokalt stoff. Og det vil ha en egen redaksjon.

– Vi satser på at det fra andre utgave vil ha en egen redaktør og egen stab, forteller han. Journalisten møter Mathisen i redaksjonslokalene i Kvadraturen i Oslo dagen etter at bladet har vunnet Fagpresseprisene for beste foto og beste forside. Slikt bidrar til å løfte =Oslo.

Selv om Mathisen skal være ansvarlig redaktør for begge bladene, vil han ikke legge seg opp i de daglige redaksjonelle vurderingene som gjøres i plankebyen.

– Det er feil å tro at vi i Oslo kan mer om Fredrikstad enn de som bor der, sier han.

10.000

Ambisjonene er store i Østfoldbyen, men forventningene er mer beskjedne. Den første utgaven kommer ut mandag formiddag klokken 10 i 10.000 eksemplarer, håpet er mellom 5000 og 10.000. Da er Mathisen klar på at den første utgaven kanskje ikke er utsolgt før så sent som i september.

– Men vi håper på å selge ut opplaget i juli. Skjer det, så blir det ny utgave hver sjette uke. Jeg skulle helst sett vi kom med en ny utgave hver måned, men det blir for ambisiøst.

Så langt er han ikke sikker på hvor mange selgere bladet vil få, men interessen og pågangen skal ifølge redaktøren være stor. =Oslo har et opplag på i overkant av 23.000 blader og 700 registrerte selgere – men ikke alle av disse er like aktive.

Flere byer i…

Fem andre norske byer; Bergen, Kristiansand, Stavanger, Trondheim og Tromsø har alle gatemagasin på linje med =Oslo. Selv om man har uformell dialog, virker det som om Mathisen gjerne hadde sett at samarbeidet mellom magasinene var tettere.

Selv har han ambisjoner om å lansere flere = magasiner. Helst en ny by hvert år. Og da gjerne på sommerhalvåret.

– Dessverre er det et stort behov som tiltak som dette, men det å starte i en ny by er vanskelig, sier han.

=Oslo har fått mye støte fra staten og fra Oslo kommune. Omtrent én million i året, hvor halvparten av summen i år kommer fra Oslo kommune. Og fra nyttår fikk magasinet nyte godt av nullmomsen.

99.9%

Å starte i nye markeder er vanskelig for en hvilken som helst mediebedrift. Man trenger finansiering, og ikke minst oppslutning blant lokalbefolkningen.

Redaktøren forteller at det ikke bare har vært positive tilbakemeldinger i Fredrikstad. Enkelte har vært kritiske at noen fra hovedstaden skal ta styringen i et slikt prosjekt.

– 99.9 prosent har vært positive til magasinet. Vanskeligstilte som vi har møtt har gledet seg over at magasinet kommer, og vi har mottatt god støtte fra politikerne.

Powered by Labrador CMS