Legger ned ukepresseforening

Magasin- og Ukepresseforeningen (MUF) overtas av NHO.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Et ekstraordinært årsmøte mandag endte med et vedtak om å legge ned MUF. Flere av MUFs medlemmer er fra før også medlemmer av Mediebedriftenes Landsforening (MBL), som er tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon.

MBL vil overta MUFs aktiviteter, heter det i en pressemelding fra MUF. Innenfor MBL vil magasin- og ukepresseselskapene ha en egen gruppering som vil ivareta bransjens spesifikke oppgaver. Blant annet vil MBL videreføre klagesaken til EFTAs overvåkingsorgan ESA om norske momsregler i mediebransjen.

Samler krefter

– I en situasjon der medievaner endres i raskt tempo og trykte medier har spesielle utfordringer, er det naturlig å samle kreftene. Dette gir også økonomiske besparelser. Vi oppnår en langsiktig målsetting om å samle flere mediekanalers interesser i én organisasjon, MBL. Samtidig vil ukepressens aktiviteter på ulike plattformer ivaretas på ett sted, sier styreleder i MUF, Liv Brynhildsvoll, i pressemeldingen.

Fagpressen jakter

Administrerende direktør Even Trygve Hansen i Fagpressen meldte seg raskt på banen tirsdag, etter at nyheten om nedleggelsen av MUF ble kjent.

– For mange av bladene vil det være naturlig å ta kontakt med oss. Verken MBL eller Tidsskriftforeningen fremstår som alternativer. MBL er og blir en avisorganisasjon, uansett hva man prøver å gi inntrykk av, og de sitter heller ikke inne med kompetanse rettet mot blad- og magasinmarkedet. Vi har allerede over 230 medlemsblader, og vi er også det eneste kompetansesenteret for våre medlemmers medarbeidere, både redaktører, utgivere, journalister og markedsfolk, sier Hansen i en kommentar til Fagpressenytt.

Powered by Labrador CMS