Per Edgar Kokkvold. Foto: Birgit Dannenberg

– Artikkelen fremstår som reklamebudskap

Kokkvold skarp i sitt tilsvar til Nettavisen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Som Journalisten fortalte på tampen av forrige uke, reagerte generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund på en artikkel hvor Nettavisen forteller om tjenestene til Gullvekten.no. Han benyttet seg av generalsekretærens initiativretten og har klaget artikkelen inn for PFU.

Sjefredaktør Gunnar Stavrum skriver i tilsvaret at det var underlig at initiativretten ble benyttet i denne saken. Han fremholder at tjenesten til Gullvekten ble omtalt journalistisk i artikkelen fordi den har både «allmenn interesse, nyhetsverdi og god forbrukerinformasjon».

Illustrerende

Kokkvold skriver i sitt tilsvar til Nettavisen at artikkelen ikke er klaget inn fordi den er så grov, men fordi den er illustrerende for en av mange utfordringer mediene står overfor i tøffe tider.

– Forbrukerjournalistikken blir viktigere og viktigere i vårt gjennomkommersialiserte samfunn, og publikum skal kunne være like trygge på at denne journalistiske sjangeren er like fri i forhold til kommersielle interesser som for eksempel den politiske journalistikken i dag er i forhold til politiske interesser, skriver han.

Kokkvold viser videre til at alle vil påberope seg at artiklene deres er journalistisk motivert, også når det viser seg at redaksjonen ikke har gjort stort mer enn å skrive av en pressemelding fra produsenten.

At Stavrum i sitt tilsvar forsvarer lenkingen i artikkelen med at det ikke bare var Gullvekten.no som fikk lenker, men også konkurrerende virksomhet som Qxl og Finn holder ikke, mener Kokkvold.

Positiv omtale

– Jo, men det er Nettavisens samarbeidspartner som får den omfattende, positive omtalen, der det ikke er stilt et eneste kritisk spørsmål. Poenget er ikke, som Nettavisen skriver, at «artikkelen er journalistisk presentert og … ikke utgir seg for å være noe annet enn å være et redaksjonelt produkt», men at den fremstår mer som reklamebudskap, skriver generalsekretæren.

Kokkvold sier seg enig med Stavrum i at lenking er nettets fremste fortrinn og hjelper brukerne videre til informasjon og tjenester. Han skriver at han ikke er motstander av Nettavisens redaksjonelle idé med omfattende lenking slik at leserne kan gå dypere inn i stoffområdet, men understreker at det avgjørende er om man i redaksjonen klarer å skille mellom journalistikk og butikk.

– Pekere fra redaksjonelle områder til kommersielt materiale skal være tydelig merket. De kan ligge i tilknytning til det journalistiske stoffet, men ikke integreres i stoffet, slik Nettavisen har gjort.

..

Powered by Labrador CMS