Foto: Crestock.com/Sergey Sukhorukov

Annonseveksten fortsetter

– Gledelig for alle, mener mediebyråene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Omsetningen gjennom medlemmene av Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) økte med hele 9,4 prosent i september. Akkumulert i år er økningen nå på 8,5 prosent, sammenliknet med samme periode i fjor.

– Det er vel ingen som hadde forventet at den økonomiske veksten i Norge, og mediemarkedet som sådan, skulle komme så raskt tilbake. Dette er veldig gledelig for alle. Dette betyr jo at våre kunders kunder igjen handler mer, at aktørene i kommunikasjonsbransjen fyller opp ordrebøkene og at omsetningsveksten i media fortsetter, sier styreleder i MIO, Helge Onsum.

Pene tall

Størst framgang i prosent har kino (27,0), direktereklame (11,5), internett (11,4), TV (10,1), radio (6,7) og dagspresse (6,2) sammenliknet med i fjor.

Fagpressen og utendørsreklame taper noe terreng, med henholdsvis minus 3,6 og 1,6 prosent nedgang.

Sammenliknet med august måned har dagspressen, ukepressen, internett og utendørs størst framgang i september. Utendørs ligger likevel fremdeles på minussiden, sammenliknet med fjoråret akkumulert.

Direktereklame, kino og TV er mest ned, men også fagpressen og radio falt noe i september, opplyser Onsum.

– Ulike signaler

Han presiserer at sammenlikningen med august 2010 også kan komme av periodiseringer. Det vil si at enkelte annonsekampanjer kan ha strukket seg over månedsgrensene, og at deler av omsetningen derfor er fakturert og statistikkført i påfølgende måned.

– Det er mange ulike signaler i markedet fra meglerhusene, bankene, eiendomsmeglere, politikere, samfunnsforskere, og ikke minst kundenes egne salgstall, men MIO er fortsatt optimistiske for høsten og året sett under ett.

Powered by Labrador CMS