Redusert reklamevekst

IRM melder at høytrykket i reklamemarkedet avtar.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) overvåker det norske reklamemarkedet. Ifølge deres måling var veksten i reklamemarkedet i andre kvartal på hele 7,9 prosent. I tredje kvartal var den, sammenlignet med samme periode i fjor, redusert til tre prosent.

3,5 milliarder

Samlet omsatte reklamemarkedet for drøyt 3,5 milliarder kroner i tredje kvartal, og så langt i år har reklameomsetningen vært på nær 12 milliarder kroner, heter det i en pressemelding fra IRM.

TV- og Internettreklame er de sterke driverne i oppgangen, Også dagspressen viser tydelig vekst sammenliknet med 2009. Andre medier som øker sine reklameinntekter i dette kvartal er kino, uadressert direktereklame, ukepressen, fagpressen, utendørsreklame og radioreklame.

TV og internett vokser

– Høytrykket i markedet er ikke stabilt. TV- og internettreklamen vokser med stor kraft, men flere andre medier viser ingen stabil vekst, sier daglig leder Magnus Anshelm.

Ifølge IRMs tall øker dagspresse reklameinntektene mer enn markedet ellers.

– Australieren Rawsons påstander om dagspressens snarlige død er ikke bare overdrevet, men direkte feilaktig. Dagspressen kommer trolig til å ha en sterk posisjon i mediemiksen i mange år framover. Det er Ola og Karis lesevaner som avgjør dette.

MIO, som slapp tallene for oktober i går, meldte om en vekst i oktober på hele 15,6 prosent og en vekst for året sti første måneder på 9,3 prosent.

MIO rapporterer om omsetningen gjennom mediebyråene, mens IRM forsøker å dekke hele det norske reklamemarkedet.

Powered by Labrador CMS