– Må satse lurt på nett

Nettredaktør Elin Madsen i Bergensavisen ser behov for å bli enda bedre til å satse lurt på nett, for å stå imot tunge konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I likhet med flere andre som har svart på Journalistens spørsmål om begivenheter i 2007 og 2008, venter Elin Madsen at alliansebyggingen på nett kommer til å fortsette.

Madsen innser at ba.no ikke kan svare på den brede satsingen konkurrentene bedriver, og mener derfor at det er nødvendig å ta i bruk kløkt og rendyrke sine egne beste sider. Hun er også opptatt av at bransjen må ta lærdom av debatten om betalingsjournalistikk.

– Hva er etter din mening det mest betydningsfulle som skjedde i norsk mediebransje i 2007?

– At diskusjonen om betalingsjournalistikk kom opp for alvor. Det startet med boken til Håvard Melnæs, «En helt vanlig dag på jobben» tidlig på året, og kom opp igjen med ny styrke etter avsløringen om TV 2-journalisten som betalte 50.000 av egen lomme for et intervju med Ole Christian Bach. Ikke kjekke saker for oss dette, men viktige saker. Skal vi ha troverdighet når vi avslører andre bransjer, må vi ta avsløringer i egen bransje også alvorlig.

– Hva tror du blir viktigst i 2008?

– Nye samarbeidsformer på tvers av tidligere allianser og konkurransesituasjonen. Dette har vi sett en del av i seinere år, for eksempel NA24-satsingen som er et samarbeid mellom Nettavisen og De fire store. I år har vi sett fellessatsingen på søketjenesten Der du bor, med alle nettavisene i A-pressen og Nettavisen.

– Hvilke konkrete prioriteringer kommer til å stå høyt på agendaen for mediebedriften din, i form av økt satsing/nysatsing/omprioriteringer?

– Økt satsing på samspillet mellom nett og papir. Vi kan ikke svare på konkurrentenes tunge (les: dyre) og massive satsing i alle retninger. I stedet må vi bli enda bedre til å satse lurt. Vi vet hva vi er gode på, og det skal vi fortsette å dyrke.

Powered by Labrador CMS