Venter flere uventede allianser

Hallgeir Westrum, sjef for Avisenes Nyhetsbyrå, er glad for at Media Norge-fusjonen ble stanset. Han venter flere oppsiktsvekkende allianser framover.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Som ansvarlig redaktør og administrerende direktør i ANB deltar Westrum for tiden i oppbyggingen av et felles nettselskap for TV 2/Nettavisen og deres eiere A-pressen og danske Egmont. Dette er et eksempel på alliansebyggingen som nå pågår i norsk mediebransje.

Journalisten har bedt norske mediefolk vurdere de største begivenhetene i bransjen, både i 2007 og framover. I sine svar påpeker Westrum at en Media Norge-fusjon ville betydd store bransje-og konkurransemessige endringer.

Fusjonsnekt

A-presseeide ANB er selv et eksempel på de strukturelle endringene i norsk mediebransje. Det leverer nyheter og annet stoff til A-pressens lokal-, regional- og nettaviser, samt en del andre kunder. Blant kundene er Dagsavisen, Bergensavisen og Rogalands Avis, som er direkte konkurrenter til aviser som inngår i Media Norge-fusjonen.

De tidligere bitre konkurrentene ANB og Norsk Telegrambyrå inngikk i november 2006 en avtale som innebærer at NTB skal stå for dekningen av hendelsesnyheter i de to byråene. Fra siste årsskifte la ANB derfor ned sin egen løpende dekning av hendelsesnyheter og overførte åtte av sine medarbeidere til NTB.

– Hva er etter din mening det mest betydningsfulle som skjedde i norsk mediebransje i 2007?

– Myndighetenes nei til Media Norge-fusjonen. En slik fusjon ville betydd store endringer i hele mediebransjen og endret konkurransebildet i vesentlig grad.

Posisjonsjakt

– Hva tror du blir viktigst i 2008?

– Trenden med nye og uventede allianser mellom aktører i bransjen vil fortsette. Medieeiernes frykt for å tape posisjoner i markedet gjør at de er villige til å samarbeide med bitre konkurrenter.

– Hvilke konkrete prioriteringer kommer til å stå høyt på agendaen for mediebedriften din, i form av økt satsing/nysatsing/omprioriteringer?

– Avisenes Nyhetsbyrå har bred erfaring med å drive nettverksarbeid mellom papiraviser og utvikle tjenester som gir dem konkurransefortrinn i det lokale markedet. For oss blir det en stadig viktigere oppgave å utvikle tilsvarende løsninger for avisenes nettutgaver. Nettaviser som ikke er en del av et større innholdsnettverk vil få store problemer med å nå opp i konkurransen.

Powered by Labrador CMS