Venter flere uventede allianser
Hallgeir Westrum, sjef for Avisenes Nyhetsbyrå, er glad for at Media Norge-fusjonen ble stanset. Han venter flere oppsiktsvekkende allianser framover.
Som ansvarlig redaktør og administrerende direktør i ANB deltar Westrum for tiden i oppbyggingen av et felles nettselskap for TV 2/Nettavisen og deres eiere A-pressen og danske Egmont. Dette er et eksempel på alliansebyggingen som nå pågår i norsk mediebransje.
Journalisten har bedt norske mediefolk vurdere de største begivenhetene i bransjen, både i 2007 og framover. I sine svar påpeker Westrum at en Media Norge-fusjon ville betydd store bransje-og konkurransemessige endringer.
Fusjonsnekt
A-presseeide ANB er selv et eksempel på de strukturelle endringene i norsk mediebransje. Det leverer nyheter og annet stoff til A-pressens lokal-, regional- og nettaviser, samt en del andre kunder. Blant kundene er Dagsavisen, Bergensavisen og Rogalands Avis, som er direkte konkurrenter til aviser som inngår i Media Norge-fusjonen.
De tidligere bitre konkurrentene ANB og Norsk Telegrambyrå inngikk i november 2006 en avtale som innebærer at NTB skal stå for dekningen av hendelsesnyheter i de to byråene. Fra siste årsskifte la ANB derfor ned sin egen løpende dekning av hendelsesnyheter og overførte åtte av sine medarbeidere til NTB.
– Hva er etter din mening det mest betydningsfulle som skjedde i norsk mediebransje i 2007?
– Myndighetenes nei til Media Norge-fusjonen. En slik fusjon ville betydd store endringer i hele mediebransjen og endret konkurransebildet i vesentlig grad.
Posisjonsjakt
– Hva tror du blir viktigst i 2008?
– Trenden med nye og uventede allianser mellom aktører i bransjen vil fortsette. Medieeiernes frykt for å tape posisjoner i markedet gjør at de er villige til å samarbeide med bitre konkurrenter.
– Hvilke konkrete prioriteringer kommer til å stå høyt på agendaen for mediebedriften din, i form av økt satsing/nysatsing/omprioriteringer?
– Avisenes Nyhetsbyrå har bred erfaring med å drive nettverksarbeid mellom papiraviser og utvikle tjenester som gir dem konkurransefortrinn i det lokale markedet. For oss blir det en stadig viktigere oppgave å utvikle tilsvarende løsninger for avisenes nettutgaver. Nettaviser som ikke er en del av et større innholdsnettverk vil få store problemer med å nå opp i konkurransen.