Polaris styrker kvartalsresultatet
Annonse- og trykkeriinntekter gir tidenes kvartalsresultat.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Polaris Media la fram et driftsresultat på 87 millioner kroner i andre kvartal mot 84 millioner kroner i samme periode i fjor. I en børsmelding skriver selskapet at framgangen på 3,6 prosent gir et rekordresultat i årets andre kvartal.
Styrker resultatet
Driftsinntektene økte med 28 millioner kroner fra samme periode i fjor til 483 millioner kroner. Driftsutgiftene økte i samme periode med 26 millioner kroner til 397 millioner kroner i årets andre kvartal.
På bunnlinjen ender selskapet opp med et resultat etter skatt på 70 millioner kroner mot 58 millioner kroner i samme periode i fjor.
Annonse og trykkeri
Ifølge meldingen fra selskapet skyldes resultatfremgangen økte annonseinntekter og en moderat kostnadsvekst. Konsernets annonseinntekter økte med 4,6 prosent fra samme periode i fjor. Det er hovedsakelig Adresseavisen som står for denne inntektsøkningen.
Mediekonsernet øker også trykkeriinntektene ved å ta markedsandeler på den sivile trykkerisiden gjennom å ha sikret seg nasjonale oppdrag for blant annet Coop og Gmax.
Reduserte opplagsinntekter
Konsernet opplever imidlertid at opplagsinntektene reduseres med nesten en prosent. Opplagsvolumet faller med 3,2 sammenlignet med samme periode i fjor, men inntektene holdes delvis oppe som følge av prisvekst.
Polaris forventer fortsatt videre vekst i annonseinntektene fremover til tross for den internasjonale finansuroen. Selskapet skriver også at de vil fortsette å jobbe med å sikre digitale inntekter, samt fortsette å satse offensivt for å ta markedsandeler i siviltrykkmarkedet.
Les også: Adressa vokser