Randi S. Øgrey, adm.dir i MBL.. Foto:Kathrine Geard

Politisk press etter momsanke

MBL håper medlemmene driver butikken som vanlig, selv om en eventuell dom ligger langt inn i fremtiden.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag ble det klart at Skatt Midt-Norge anker momsdommen i saken mot Adresseavisen til Borgarting lagmannsrett.

Oslo tingrett mener at Skatt Midt-Norge tar feil når de krever at Adresseavisen skal betale en tilleggsavgift hver gang deres papirabonnenter kjøper et digitalabonnement.

Retten mener det ikke er slik at en kombinasjon av analogt og digitalt opphever nullmomsen på førstnevnte, slik Skatt Midt-Norge hevder. Skattemyndigheten er uenig i og anker til lagmannsretten. På grunn av lang behandlingskø i domstolen, kommer saken neppe opp før på vårparten 2014.

- Ikke ta tenkepause

– Dette viser hvilken krevende situasjon vi er i som bransje og at vi må øke trykket på politikerne for å få en avklaring, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening til Journalisten.

Hun håper at bransjen ikke stanser opp, holder pusten og avventer en ny dom fra lagmannsretten, men heller holder utviklingstempoet oppe.

Øgrey viser til at stadig flere norske medier finner digitale betalingsløsninger. Siste opptelling i bransjen er at 10 aviser har innført betaling på nettsidene sine. Og flere er varslet neste år.

– Vi synes det er uholdbart at det skal ta så lang tid å få avklart dette. Jeg håper medlemmene våre har så stor endringstakt at de vil fortsette med prosjektene de har. Det at situasjonen er uavklart gjør det ikke lettere for oss. Vi må lage løsninger for fremtiden nå, og så må vi forholde oss til spillereglene som er.

Fevennen tok høyde

I forrige uke hadde Øgrey sitt første møte med kulturminister Hadia Tajik, som hun karakteriserer som positivt. Tajik spurte også MBLs representanter hva de tenkte om dommen i Oslo tingrett.

Fædrelandsvennen er blant mediehusene som tidlig innførte digital betaling. De selger papir og digitalt sammen. Administrerende direktør Harald Jacobsen sier at de ennå ikke har fått noe svar på sin modell, som de tidlig har sendt til Skatt Øst og til Skattedirektoratet.

Det påvirker uansett ikke driften, sier han.

– I vår modell har vi forholdt oss til de linjene som Skatt Midt-Norge har trukket opp i saken mot Adressa. Slik at selv om de anker saken, mener vi at vi har en god og gangbar modell som ligger innenfor det myndighetene bør akseptere.

Regnestykket til Fædrelandsvennen er komplisert. De forskjellige plattformenes verdier vektlegges basert på blant annet resultattall fra 2011 og abonnementstall. Og så settes det av moms for digitale plattformer.

Skattemyndighetene avventer trolig en rettskraftig dom i starten av sommeren 2014. Med mindre denne ankes til Høyesterett. Det trenger de ikke gjøre, mener Jacobsen.

– Det er klart at hvis det er slik at de velger å utsette behandling av vår sak, så skaper det stor usikkerhet. Vi mener de uansett kan behandle vår sak nå siden vi har basert oss på retningen Skatt Midt-Norge har lagt i sin sak mot Adressa. Hadde Adressa vunnet fram ville det vært positivt for oss, men dette forandrer egentlig ingenting.

 

Powered by Labrador CMS