Gunnar Stavrum, Nettavisen Foto: Birgit Dannenberg

Venter økt stoffutveksling

Er artikkelen du leste på en nettavis også å finne på en annen? Vi har forsøkt å gå opp løypa.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det blir mer og mer vanlig at nettsteder utveksler innhold. Mindre nisjenettsteder søker gjerne til de større nettstedene for å få trafikk og og oppmerksomhet. Vi har forsøkt å kartlegge.

Her er noen:

Mediehuset Tek med sine ti nettsteder som Mobilen.no, Hardware.no og Teknofil.no leverer innhold til VG Nett, TV 2, ABC Nyheter, Nettavisen, alle lokalavisene i Amedia og til Aftenposten.

Aftenposten samarbeider også med de andre regionavisene Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Adresseavisen.

VG Nett samarbeider også gjerne med andre i sin familie, som Dine Penger og E24. I tillegg samarbeider VG med Amobil, ComputerWorld, Båtliv, Bladet Motor, Bike.no, Bilnorge.no, Forskning.no og Seilas.

E24 på sin side samarbeider godt med Teknisk Ukeblad, noe også Nettavisen og ABC Nyheter gjør. Teknisk Ukeblad eier nettstedet Mobili, som leverer stoff til Aftenposten.

Økonominettstedet DN.no leverer gjerne innhold til NRK.no og ABC Nyheter.

Lurt å satse

ABC Nyheter er en av de største grossistene innen redaksjonelle samarbeid. Der i gården samarbeider de også med Egmonts klikk.no, som også er hos Dagbladet og Nettavisen.

– Jeg ser jo at det blir mer og mer vanlig for alle nettmedier å ha samarbeidspartnere – enten på klassisk redaksjonelt innhold eller på kommersielle/redaksjonelle tjenester laget i eget hus som VGs slankeklubb eller som startsidens fotballsatsing avspark.no, og rent eksterne leverandører. I dagens medieverden tror jeg det er lurt å satse på slikt samarbeid for å knytte til seg brukere. Både ABC Nyheter og Startsiden kommer i alle fall til å utvide denne virksomheten i årene framover, forteller redaktør Tor Strand.

ABC Nyheter har ifølge Strand et stadig trykk med henvendelser fra medier som ønsker å bli samarbeidspartnere. Selv om det ikke er annet enn trafikk å tjene på det. Men ikke alle forholder seg til en av tre etiske plakatene, sier han, for også kanaler som tilbyr artikler med skjult reklame, eller byråer som ønsker å betale for å få artikler publisert henvender seg.

Av de rundt 70 titlene som publiseres på nettstedet hver dag, kommer rundt ti prosent av disse fra samarbeidspartnerne.

Besparingsmuligheter

Det er målt i prosent litt mer enn Nettavisen, forteller sjefredaktør Gunnar Stavrum. Nettavisen er en del av Amedias stoffutvekslingsavtale Fri flyt. Prinsippet, sier han, er svært enkelt. Alt som produseres i én kan brukes i de andre avisene. Med kreditering og lenke til den opprinnelige produsenten. Og så står hver part for sine kostnader, som ekstra vederlag til journalistene.

Nettavisen samarbeider også med klikk.no, men i dette tilfellet er det snakk om å lenke fra Nettavisens forside og inn til Klikks artikler.

– Vi har etter hvert også et betydelig samarbeid med bloggere og vil søke å utvide det samarbeidet på stoffområder vi kan bli bedre på, sier Stavrum. Han anslår at rundt rundt fem prosent av innholdet til Nettavisen kommer fra Fri flyt-samarbeidet.

Stavrum ser for seg at stoffutvekslingen vil øke i årene som kommer. For Nettavisen handler dette særlig om innhold som flere redaksjoner produserer. Redaktøren forklarer at de vil heller priorietere ressursene på artikler som særmerker Nettavisen og at det er bra for økonomien.

– I motsetning til våre konkurrenter, som deler på syv milliarder kroner i året i pressestøtte, så har Nettavisen for lengst tilpasset kostnadene til inntektene. Dette er en prosess som papiravisene nå så vidt har begynt på, og jeg tror det er rimelig å anta at dobbeltarbeid er noe de kan se på. Med andre ord: Stoffutveksling (ikke bare i nettavisene, men også i papiravisene) kommer til å øke betydelig i årene som kommer, forteller Stavrum.

Gjerne flere partnere

Digitalredaktør Skjalg Engebø i Aftenposten forteller at avisen har redaksjonelt samarbei med flere nettsteder allerede. Blant disse er Mobili som er eid av Teknisk Ukeblad. Hardware og Akam som eies av Amedia er også blant samarbeidspartnerne.

Flere skal det bli, forteller digitalredaktøren.

- Vi ser oss rundt etter enda flere partnere. Gjerne etter nyttestoff som kan leveres til alle avisene, sier han og referer til regionavisene i Schibsted.

Dette kan gjøres på flere måter; enten hvor Aftenposten fritt kan forsyne seg av innhold - som er et ytterpunkt. Et annet ytterpunkt er at innholdet bestemmes. Den tredje metoden kan være at de bare får tilgang til enkelte deler innholdet.

Hvordan dagens avtaler med nisjeredaksjonene er skrudd sammen, kan Engebø ikke si noe om da de vil variere. Som at det i ved noen tilfeller kan være penger involvert, mens i andre ikke.

Det som karakteriseres som kjernevirksomhet, altså nyheter, utenriks og debatt/analyse skal produseres i egen redaksjon, men nyttestoffet skal, som i dag, produseres eksternt. Regionavisene er selv etablert i stoffutveksling om helse, bil, mat og reise. Og stadig mer om bolig.

- Vi ser derfor etter kvalitetsredaksjoner som har nisjenettsteder som ønsker mer oppmerksomhet og vil selge eller dele stoff med oss.

Uten betaling

I NRK samarbeider de med DN.no om finansnyheter og forskningsstoff fra Forskning.no. Ingen av disse avtalene omfatter penger, men et bytte av trafikk mot innhold.

Nettsjef Sindre Østgård anslår at de to samarbeidspartnerne trolig står for mindre enn fem prosent av det tagliige tilbudet.

Nettsjefen forteller videre at de hele tiden vurderer de ulike tilbudene og henvendelsene som kommer om stoffutveksling. Men han mener det er vanskelig å spå om det blir mer eller mindre samarbeid av denne typen i tiden fremover.

- Trolig vil det komme med for å dekke opp noen nisjer og spesielområder. Siden vi ikke har annonser er dette vurderinger vi kan gjøre basert på redaksjonelle avveininger uten å måtte ta kommersielle hensyn.

Velger selv

VG Nett har som nevnt over en av de lengste listene av samarbeidspartnere. Redaktør Espen Egil Hansen sier til Journalisten at han ikke tror deres bruk av innhold fra eksterne nettsteder har økt, snarere opplever han at omfanget har vært konstant.

Hansen ønsker ikke å gå inn i avtalene, men forklarer at enkelte ting er greie.

- I alle avtalene er det et premiss at VG selv velger ut og har kontroll på hva som publiseres i våre kanaler, samt at samarbeidsredaksjonene følger de prinsippene som er nedfelt i Vær-varsom-plakaten, tekstreklameplakaten og lignende.

Hansen tror at vi i fremtiden særlig innen forbrukerveiledning vil se flere samarbeid hvor de store nettstedene henter innhold fra nisjenettstedene og gir trafikk tilbake.

 

Powered by Labrador CMS