Dagsrevy-klubbleder Atle Bjurstrøm (t.v.), Dag og Tid-journalist Jon Hustad, debattleder Svein Tore Bergestuen, NRK-direktør Per Arne Kalbakk og Journalisten-redaktør Helge Øgrim i debatt på Skup fredag. Foto: Glenn Slydal Johansen
Dagsrevy-klubbleder Atle Bjurstrøm (t.v.), Dag og Tid-journalist Jon Hustad, debattleder Svein Tore Bergestuen, NRK-direktør Per Arne Kalbakk og Journalisten-redaktør Helge Øgrim i debatt på Skup fredag. Foto: Glenn Slydal Johansen

NRK-journalist: - Gikk meg blind

TØNSBERG (Journalisten): Reporteren bak romkvinnereportasjen beklaget og snakket ut på Skup fredag.

Fredag kveld fortalte reporter Runar Henriksen Jørstad, som sto bak den omdiskuterte romkvinnereportasjen på Dagsrevyen, hva som skjedde i forkant av sendingen lørdag 12. januar. Det gjorde han i et intervju sendt på video under fredagens kveldsshow på gravekonferansen i Tønsberg.

- Gikk meg blind

- Jeg er veldig lei meg. Jeg syns dette har vært vanskelig, sa Jørstad til Svein Tore Bergestuen, som hadde gjort intervjuet med ham tidligere på dagen.

Jørstad fortalte at han syntes det var prinsipielt interessant å fortelle om ankesaken rundt menneskehandelsaken som romkvinnen var involvert i.

- Men jeg gikk meg blind. Vi var med dem i over to måneder og så hvor vondt de hadde det. Vi gikk i sympatifella og ble sittende fast der.

Som kjent var romkvinnen i reportasjen dømt for medvirkning til voldtekt av sin 11 år gamle datter. Denne informasjonen var utelatt i reportasjen.

Jørstad sa feilen med innslaget oppsto fordi han trodde det var mulig å fortelle det han anså som en prinsipielt interessant sak gjennom romkvinnen.

Tar lærdom

Jørstad fortalte at kritikken av innslaget er blitt langt større enn han ventet. Han mener det nå var riktig å fortelle sin historie.

- Jeg gjorde en feil, og får stå for det. Jeg tar med meg lærdom av denne saken gjennom å ha vært på den andre siden.

Kritikk om at NRK har hatt en politisk agenda i saken, avviser han.

- Jeg kjenner meg ikke igjen i det.

Egensak på bordet

Etter at videoen med intervjuet ble sendt, ble det arrangert en debatt i hovedsalen på Skup hvor NRK-direktør Per Arne Kalbakk, Journalistens redaktør Helge Øgrim, Dag og Tids journalist Jon Hustad og NRK-tillitsvalgt Atle Bjurstrøm deltok.

Kalbakk ga ytterligere opplysninger som ikke er kjent fra tidligere. Han opplyste at reportasjen ble jobbet fram av én reporter over to og en halv måned. Ettersom det ikke hadde vært andre inne i saken, havnet den på en vaktsjefs bord på Marienlyst 12. januar.

- Dette var en egensak. Da er det til syvende og sist en vaktsjef som må ta stilling til den, sa Kalbakk.

Hustad var fornøyd med at de nye opplysningene kom fram og anså seg nå ferdig med saken. Men han forsto ikke hvorfor NRK ikke har sagt dette tidligere.

- NRK har 5,1 milliarder kroner i budsjett og ingen katastrofehåndtering, sa Hustad. Kalbakk koorigerte tallet til 4,7 milliarder.

Ampert

Mer ampert var det mellom klubbleder Atle Bjurstrøm i Dagsrevy-klubben og Øgrim. Bjurstrøm sa han var enig i at journalisten har et visst ansvar, og at journalister må tåle å navngis.

- Men denne saken handler om mer enn at én journalist har gjort feil. Derfor reagerer jeg på massiv identifisering og heksejakt fra Journalistens side.

Øgrim svarte at fagbladet forsøkte å finne ut hva som var skjedd og hvem som hadde gjort feilene.

Dette svaret var Bjurstrøm ikke fornøyd med. Han mente Journalisten burde gjort mer journalistikk på det sikkerhetsnettet som var fraværende i NRK i dette tilfellet.

- Det sikkerhetsnettet må du ha på jobben, og ikke utenfor jobben. Det denne saken handlet om var å underslå informasjon, svarte Øgrim.