Foto: Arnfinn Pettersen
Foto: Arnfinn Pettersen

Protesterer mot Schibsted

OPPDATERT: Hadia Tajik tok i mot Rasmussen på statsrådens kontor fredag. Det handler om børsen som har slukt katedralen. Om annonser midt i artiklene når Sara Azmeh Rasmussen tar plass utenfor Schibsteds hovedkontor.

OPPDATERT: Fredag morgen tok kulturminister Hadia Tajik imot Sara Azmeh Rasmussen til møte hvor sistnevnte fikk komme med sine betraktninger om mediebransjen og vektlagt viktigheten av de meningsbærende avisene.

– Hun er en god og viktig stemme å lytte til, sier kulturministeren som hadde en åpning i kalenderen og dermed også hadde mulighet til å ta imot Rasmussen på meget kort varsel.

– Jeg har oppnådd hovedmålet mitt med aksjonen, å rette fokus på alarmerende forhold i media og møte statsråden i kulturdepartementet. I tillegg har akutt forverring i helsen min gjort det nødvendig å avslutte aksjonen kl. 11.00 i dag. Jeg tok kontakt med resepsjonen, bedt om å møte informasjonsansvarlige i Schibsted på fortauet utenfor eiendommen og informert om at protesten er avsluttet.

– Jeg ønsker å advare folk mot de uheldige konsekvensene av maktkonsentrasjonen i media, forteller tidligere Fritt Ord-vinner Sara Azmeh Rasmussen.

Det nærmer seg slutten av arbeidsdagen. En dag hun har tilbrakt utenfor Schibsteds hovedkontor i Oslo sentrum. Og de kan det fort bli flere av, til tross for den kjølige vinden som slår oppover Apotekergata. Rasmussen har innhentet tillatelse fra både politi og kommune for sin protestaksjon og har tillatelse til 10. mai.

– Jeg må vurdere fra dag til dag om jeg skal sitte her. Men jeg kommer i hvert fall i morgen fredag.

Redd åndsfriheten

Tirsdag tok hun et oppgjør med eierkonsentrasjonen i norske medier gjennom en kronikk i Klassekampen.

På plakaten på fortauet ved siden av plassen hun sitter, har hun skrevet at åndsfriheten til norsk presse ikke er til salgs på den amerikanske børsen. Hun er redd ytterligere konsentrasjon i mediene vil føre til svekkelse av demokratiet. Særlig med eiere som sitter langt unna og ikke har en emosjonell tilknytning til produktet.

Hun undres over at det er greit at så få mennesker kan gå inn på et møterom og påvirke nyhetsutvalget eller satsingen på kultur i avisene.

– Aftenposten har forandret seg i løpet av de siste årene og jeg mener den ligner mer og mer på VG. Det har skjedd en forflatning. Er ikke det grunn til bekymring.

At de to avisene ligner mer på hverandre mener hun skyldes at de er eiet av samme konsern.

Reklame på feil sted

Videre reagerer Rasmussen på plassering av annonser og viser til Aftenposten.no som hun mener plasserer annonsene for tett opp mot teksten i artikkelen. Som leser er det ikke mulig, mener hun, å unngå reklamen. Hun mener at man er i ferd med å krysse etiske grenser når det legges reklame midt i dypt alvorlige saker om krig eller katastrofer.

Det mener hun er et tydelig signal på hvor viktig profitt og ikke seiøs journalistikk er for eierne.

Rasmussen forteller at hun ikke har hatt som ønske å ta seg inn i konsernets hovedkontor eller å snakke med konsernsjef Ryssdal eller noen andre fra konsernledelsen. I morges var hun et lite stykke innenfor eiendommen og lente seg mot et tre, men en sikkerhetsvakt fortalte at det var på privat grunn og at hun måtte flytte ut på fortauet.

Og mens hun forsøker å spre budskapet til forbipasserende, jobber hun også med blant annet en bokomtale.

Rasmussen forteller hun i løpet av fredagen vil kontakte kulturdepartementet i håp om å få til et møte med kulturministeren for å dele sine bekymringer.