Tore Stangebye. Foto: Birgit Dannenberg
Tore Stangebye. Foto: Birgit Dannenberg

Aller fusjonerer nett med Dagbladet

Digi, ITAvisen, Dinside er blant nettstedene som overføres til DB Medialab.

Det er i en pressemelding det kommer fram at Aller Media overfører det som en gang het Aller Internett til DB Medialab. Nettstedene som overføres er Dinside.no, digi.no, IT-avisen.no, Lommelegen.no, playday.noepla.no og bloppis.no.

I tillegg vil utviklingsavdelingen, Aller Mobil, Ad Operations og redaksjonell stab i Aller Digital overføres. Det er i alt 50 ansatte som overføres til DB Medialab.

Synergier

Administrerende direktør Tore Stangebye i Dagbladet sier til Journalisten at enheten vil fortsatt ha en egen ansvarlig redaktør i Terje Johansen og at man enn så lenge ikke har sett på mulige synergier.

– I første omgang skal de flytte inn til oss. Så får vi se på den totale organiseringen når vi er samlet. Og vi har som del av vår kultur og vårt mantra å drive med kontinuerlig forbedring, kan vi ta ut gevinster, så gjør vi. Men dette er først og fremst et offensivt grep for å styrke den digitale posisjonen, sier Stangebye til Journalisten.

Til syvende og sist er det snakk om en overdragelse av virksomheten av det som en gang het Aller Internett til DB Medialab. Etter at Dagbladet flyttet inn i Havnelageret, har selskapet vært gjennom nedbemanninger, og dermed er det plass til bemanningen der. Det er det ikke i Aller Medias lokaler på Jernbanetorget, eller for den saks skyld i bygget som bygges på Hasle utenfor Oslo sentrum.

En fysisk flytting av ansatte vil ifølge Stangebye skje så snart det lar seg gjøre etter 1. oktober når virksomheten er overdratt. Først må det ommøbleres i redaksjonslokalene.

Kryssproduksjon

DB Medilab hadde i fjor en omsetningsøkning på 13 millioner kroner fra 2011 til 147,7 millioner i 2012. Driftsoverskuddet var på 16,9 millioner, i underkant av tre millioner svakere enn i 2011.

Det nye selskapet vil ha en omsetning på rundt 250 millioner kroner og ha 140 ansatte.

En annen kilde i Dagbladet sier man ikke er fremmed for at journalister i avisen kan benyttes til å produsere innhold for Allers merkenavn. Her menes særlig DinSide som er tenkt å ta over for Klikk.no som i dag samarbeider med Dagbladet om forbrukerstoff til nettsiden.

Avtalen mellom Dagbladet og Klikk.no er ifølge administrerende direktør Tore Stangebye sagt opp.

Problemet med DinSide er at dette nettstedet har vært gjennom mange kraftige nedskjæringer, det betyr at om nettstedet skal ta over for Klikk, må noen grep gjøres. En del av innholdet Klikk tilbyr, kan Aller bidra med gjennom sine andre publikasjoner, som Henne, Topp, Jeger, Vakre Hjem & Interiør, Det Gode Liv, Gatebil med flere. Det DinSide særlig mangler, er innhold på mat hvor Klikk har bygget seg sterke, blant annet ved å profilere Sjuve.

For å styrke forbrukersegmentet ytterligere er det ifølge en kilde ikke unaturlig å se til Dagbladets forbrukerjournalister. Disse kan med hell produsere innhold rettet mot dette nettstedet.

Kjendiseri

Det har vært flere spekulasjoner rundt hva Aller Media vil gjøre med Dagbladets nettsted, kjendis.no. Dette er en direkte konkurrent til Seoghør.no (tidligere Seher.no).

Etter det Journalisten forstår, vil Kjendis.no overleve som trafikkmaskin innen kjendisstoff. Her vil den nye nettkjempen trolig legge ut korte hendelsesnyheter, oversettelser og klippsaker. I tillegg kan det være aktuelt å gjøre Se og Hørs nettavis til en premiumtjeneste som henter trafikk fra Kjendis.no og på den måten trekke veksler på den tidligere konkurrenten.