Han skal lede journalistkampanje

Sommerlund.jpg(image/jpeg)
Arnt Sommerlund, tidligere sjefredakt¿r i Romsdals Budstikke 200610

Han skal lede journalistkampanje

Arnt Sommerlund skal spre budskapet om at journalistikk koster.

Det er litt over en måned siden at søkerlisten til jobben som prosjektleder for journalistikkampanjen ble klar. Da viste det seg at flere kjente navn sto på listen.

I forrige uke ble det kjent at Fritt Ord bare bevilget en brøkdel til kampanjen sammenlignet med hva det var blitt søkt om.

Nå er det klart at Arnt Sommerlund (46) er ansatt som prosjektleder med tiltredelse i begynnelsen av oktober. Engasjementet varer ut 2014.

NJs leder Thomas Spence forteller at Sommerlund var en av fem kandidater som var på intervju til stillingen.

– Han har bred redaksjonell erfaring som journalist og redaktør. Og så har han jobbet for både papir og digitalt. Sommerlund har i tillegg erfaring fra prosjektarbeid som blant annet leder for Bjørnsonfestivalen i Molde. Han er motivert og kompetent, sier en godt fornøyd NJ-leder.

Sommerlund har tidligere vært sjefredaktør for Romsdals Budstikke. Han har også ansvarlig redaktør i ITAvisen, og journalist i iTromsø for å nevne noe. Frem til i fjor var han kommunikasjonssjef for Helse Møre og Romsdal.

– Alle planer for prosjektet er heldigvis ikke ennå, og det er kommer gode råd fra alle organisasjoner som er involvert, sier Sommerlund.

– Jeg skal inn i skoleverket for å formidle verdien av redigert journalistikk. Det er et enkelt budskap om at man har behov for at noen redigerer innholdet. Google er ingen vaktbikkje, og Google kommer heller ikke hjem til tante når hun har problemer med den lokale forvaltningen.

 

 

Annonser

Les også

FØRDE (Journalisten): Med nebb og klør kjemper lille Porten.no i konkurranse med store redaksjoner. I år håper konstitutert redaktør Halvor F. Storvik at økonomien endelig faller på plass.

Reportasje:

SANDNESSJØEN (Journalisten): Helgelands Blad holder til i et hus fra 1920 med eget trykkeri.

STORTINGET (Journalisten:) Partiets nye mediepolitiske talsperson sier han vil legge vekt på å lytte til mediebransjeaktørene.