Bjørn Larsen

Kjøper gratisavis

Tønsbergs Blad har koblet den til Smiths Venner, nå får avisen nye eiere.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fylkesavisen Vestfold Blad skifter navn til Byavisa Sandefjord. Avisen som ble etablert i mai 2010 har tidligere vært gjenstand for kritisk journalistikk fra konkurrent Tønsbergs Blads (TB) side.

Skjult eierskap

TB har tidligere funnet frem til at sentrale medlemmer i Smiths Venner har vært inne på eiersiden. Noe avisen mener er forsøkt skjult.

Redaktør Marianne Henriksen svarte den gang at de ikke hadde forsøkt å skjule denne informasjonen, og skrev i en kronikk at eiersituasjonen i avisen er lett tilgjengelig informasjon.

Nå får Byavisa Sandefjord Lundquist Media som eiere. Selskapet gir ut fem ukentlige gratisaviser i Tønsberg, Drammen, Sarpsborg, Fredrikstad og Moss med navnet Byavisa. Dette navnet får Vestfold Blad også, samt nytt dekningsområde.

- Vi tror ikke på den type aviser Vestfold Blad var, altså fylkesavis med stort opplag. Vårt konsept er å lage lokalavis for definert område. Så vi legger om avisen i tråd med vårt konsept, sier administrerende direktør Bjørn Larsen.

Eierne blir med

Selv om Lundquist Media går inn på eiersiden, blir ikke eierskiftet komplett. De to tidligere eierne av Vestfold Blad, Jan Linstad og Per Gunnar Rymer går inn på eiersiden i medieselskapet. I hvor stor grad er uvisst.

Med en tettere integrering inn i et selskap med flere andre avisutgivelser, vil det komme noe rasjonalisering på driften, forteller Larsen.

- For oss er det de ansatte og organisasjonen, og selve merverdien i selskapet som har vært viktig.

2013-regnskapene til avisene i selskapet er ikke avsluttet ennå. Larsen snakker om en god avslutning på året, men sier det samlet sett uansett vil være et underskudd, trukket ned av avisene i Sarpsborg og Fredrikstad som ifølge direktøren er i en oppstartsfase.

Vil vise muskler

Ansvarlig redaktør Jan Roaldset i Sandefjords Blad sier at de vil møte konkurransen fra Byavisa offensivt. At muskler vil vises, er der ingen tvil om, men da nyheten om den nye konkurrenten bare er timer gammel er det foreløpig for tidlig å si hvordan dette vil gjøres.

Sandefjords Blad la alt innhold på nettsiden bak betalingsløsning i januar i fjor. Dermed kreves det betaling av all journalistikk som produseres i den Amedia-eide avisen. Hos Byavisa er all journalistikk derimot gratis.

- Dette er situasjonen vi har, og så må vi se hva som vil skje i tiden som kommer, men generelt har Sandefjords Blad en knallsterk posisjon i Sandefjord. Ifølge TNS har vi 76 prosent dekning i vårt område. Men det betyr ikke at vi lener oss tilbake. Vi skal vise muskler. Vi er ikke redde og synes det er morsomt med konkurranse, sier Roaldset.

Konkurranse er sunt, og nå blir det tøffere i markedet med skarpere konkurranse om annonsekronene.

- Vi tar situasjonen med største alvor.

 

Powered by Labrador CMS